Ricoh positioneras som en ledare i 2023 IDC MarketScape för Worldwide Print Transformation
06.09.2023

Ricoh positioneras som en ledare i 2023 IDC MarketScape för Worldwide Print Transformation

London, Exton, Tokyo, 6 september 2023 – Ricoh meddelade idag att företaget har blivit placerat i kategorin Ledare i IDC MarketScape: Worldwide Print Transformation 2023 Vendor Assessment (doc #US51146523, August 2023). Enligt rapporten, ”fokuserade många konkurrenter på omvandling efter pandemin, medan Ricoh tog vara på den här möjligheten tidigt. Under de senaste 10+ åren har Ricoh utvecklats från en dokumentcentrerad organisation med fokus på kontorsutrustning, dokumenthantering och relaterade tjänster, till ett datacentrerat företag.”

I rapporten konstateras att Ricohs verksamhet för digitala tjänster ”fortsätter att vinna mark som en procentandel av företagets totala intäkter” och man nämner ett antal av företagets lösningar inom detta område, inklusive IT/cloud/arbetsplatstjänster, digital innehållshantering/ arbetsflöde/intelligent insamling samt erbjudanden inom transformation och informationsstyrning. Samtidigt noterar rapporten Ricohs engagemang för sin print- och hårdvaruverksamhet och säger: ”Medan Ricoh betonar sin övergång till digitala tjänster fortsätter företaget att investera i kärnverksamheten. Förvärvet av PFU:s skanningsverksamhet och joint venture med Toshiba Tec är exempel på Ricohs engagemang på marknaden för kopiering/utskrift.” 

”Med en historia av innovation och ett åtagande att förutse marknadens förändringar visade Ricoh styrka inom flera områden av vår undersökning, vilket bekräftar deras utveckling och understryker deras förmåga att anpassa sig och blomstra i den digitala eran”, säger Keith Kmetz, Vice President, Imaging, Printing & Document Solutions Research, IDC. ”Då Ricoh fortsätter att omdefiniera gränserna för utskrift och omfamna det digitala landskapet, förblir företaget en ledstjärna för innovation och expertis, och visar hur en strategisk inställning, teknisk skicklighet och kundfokusering kan leda till omvälvande framgång”. 

I en tid som präglas av förändring har Ricoh omdefinierat sin identitet och marknadsstrategi med en omfattande portfölj av digitala tjänster som är redo att forma den framtida arbetsplatsen. Enligt rapporten har ”Ricoh under det senaste året ökat märkbart i kunduppfattningen som ett ledande företag inom digitala tjänster, en vital partner för kundens verksamhet, och Ricohs produkter och tjänster överensstämmer med kundens behov. Dessutom är kundnöjdhetsbetygen med Ricohs teammedlemmar konsekvent över de mål som satts.” 

Rapporten noterar företagets lyhördhet för kundernas feedback och säger: ”Ricohs kunder som vi pratade med framhävde fördelar med utnyttjande av utrymme på kontoret (RICOH Spaces) och affärsprocesshantering/-tjänster. Med RICOH Spaces hörde vi om tillhandahållandet av en säker arbetsmiljö och analysverktyg för att förstå användningen och vägleda framtida krav (t ex minskat utrymme, lägre kostnader) som stora fördelar. I fallstudier var betydande kostnadsbesparingar (upp till 30%) samt ökad effektivitet och produktivitet vanliga. Det bidrog också till att etablera bästa praxis inom flera processer.”

Ricoh positioneras som en ledare i 2023 IDC MarketScape för Worldwide Print Transformation

Ricoh har blivit citerad som ledare i flera nyliga IDC MarketScapes, inklusive high-speed inkjet solutions¹, cloud MPS², print in the distributed workforce³, och security solutions and services⁴.

”Förankrade i en historia av att koppla samman människor med information har vi alltid varit dedikerade till att upptäcka möjligheter, driva innovation och anpassa oss till den föränderliga affärsmiljön”, säger Takahiro Irisa, Senior Corporate Officer och President of Ricoh Digital Services Business Unit, Ricoh Company, Ltd. ”Vi tror att vår position som Ledare i IDC MarketScape: Worldwide Print Transformation 2023 Vendor Assessment är resultatet av inspirerande åtgärder vi har vidtagit sedan flera år tillbaka som svar på branschförändringar som har gett oss verktygen att proaktivt positionera oss som en dynamisk leverantör och integratör av digitala tjänster idag. Vi tror på att inte bara omfamna förändring utan också leda den och kommer fortsätta att erbjuda en kombination av banbrytande teknik och tjänster och leverera optimerat värde som frigör våra kunders fulla potential.” 

För mer information, besök https://www.ricoh-europe.com/insights/reports-whitepapers/idc-marketscape-print-transformation/.

1. “IDC MarketScape: Worldwide High-Speed Inkjet Press 2023 Vendor Assessment,” doc #US50450723, april 2023.
2. “IDC MarketScape: Worldwide Cloud MPS Hardcopy 2022 Vendor Assessment,” doc #US47337721, januari  2022.
3. “IDC MarketScape: Worldwide Print in the Distributed Workforce 2022 Vendor Assessment,” doc #US48596221, januari 2022.
4. “IDC MarketScape: Worldwide for Security Solutions and Services Hardcopy 2022-2023 Vendor Assessment,” doc #US48851622, januari 2023.

Om IDC MarketScape

IDC MarketScape leverantörsbedömningsmodell är utformad för att ge en översikt över konkurrenskraften hos IKT (informations- och kommunikationsteknik) på en viss marknad. Forskningsmetodiken använder en rigorös poängsättningsmetodik baserad på både kvalitativa och kvantitativa kriterier som resulterar i en enda grafisk illustration av varje leverantörs position inom en given marknad. IDC MarketScape tillhandahåller ett tydligt ramverk inom vilket IT- och telekomleverantörernas produkt- och tjänsteutbud, kapacitet och strategier samt nuvarande och framtida framgångsfaktorer på marknaden kan jämföras på ett meningsfullt sätt. Ramverket ger också teknikköpare en 360-graders bedömning av styrkor och svagheter hos nuvarande och potentiella leverantörer.

| Om Ricoh |

Ricoh är en ledande leverantör av integrerade digitala tjänster samt utskrifts- och bildlösningar utformade för att stödja den digitala omvandlingen av arbetsplatser och arbetsytor samt optimera företagsprestanda.

Med huvudkontor i Tokyo når Ricohs globala verksamhet kunder i cirka 200 länder och regioner, stödd av förvärvad kunskap, teknologi och organisatorisk kapacitet som har utvecklats under dess 85-åriga historia. Under det finansiella året som avslutades i mars 2023 hade Ricoh-koncernen en global försäljning på 2 134 miljarder yen (cirka 16,0 miljarder USD). 

Det är Ricohs uppdrag och vision att stärka individer att finna uppfyllelse genom arbete, genom att förstå och omvandla hur människor arbetar, så att vi kan frigöra deras potential och kreativitet för att förverkliga en hållbar framtid.

Ricoh Sverige AB har huvudkontor i Solna, Stockholm och egna kontor i Göteborg och Malmö. Ricoh Sverige har dessutom ett omfattande nät av servicepartner, IT-partner och återförsäljare över hela landet.

För mer information, vänligen besök www.ricoh-europe.com alternativt www.ricoh.se

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alla rättigheter förbehållna. Alla refererade produktnamn är varumärken som tillhör respektive företag.

Kontakt med media: Ricoh Europe PLC
Charlotte Fernandez 
E-post: media@ricoh-europe.com