Cookiepolicy

Ricoh använder datainsamlingsverktyg som cookies för att ge dig en bättre upplevelse när du använder denna webbplats. Du kan ta reda på hur du ändrar dessa inställningar och få mer information om cookies här.

En fjärdedel av Europas små och medelstora företag förnyar sina marknadserbjudanden inom de kommande fem åren för att överleva

Valuta för pengarna, kundens val och goda erfarenheter driver innovationsbehovet framåt

Ricoh Europe, London, 20:e november 2018 – Europas små och medelstora företag (SMB) omvärderar sitt erbjudande från grunden för att hålla jämna steg med konsumenternas krav i den digitala tidsåldern. Enligt en ny undersökning utförd av Ricoh Europe, säger en fjärdedel (24 %) av de 3 300 tillfrågade ledarna för små och medelstora företag i 23 länder, att de förväntar sig att helt förändra sitt utbud av produkter och tjänster inom de kommande fem åren.

Med ökade kundkrav som dikterar förändringsriktningen, hävdar 59 % av företagsledarna att innovation ligger högst upp på prioritetslistan. Valuta för pengarna, krav på valmöjligheter där kvaliteten på tidigare erfarenheter anses vara det som har störst inverkan på hur företagens erbjudande till marknaden kan fortsätta vara aktuellt och relevant. Som ett resultat av detta förväntar sig 91 % att de kommer förändra sitt utbud av produkter och tjänster åtminstone till en viss del.

Teknologi spelar en viktig roll i innovationsprocessen, där 45 % av företagsledarna planerar att ta hjälp av datadrivna insikter för att ta fram sitt produktutbud. Det finns dock de som fortfarande är fundersamma och 59 % efterfrågar tillgång till bättre arbetsplatsteknologier, 42 % önskar tydligare finansieringsvägar och 39 % anser att komplexa regleringar är en avgörande utmaning.

David Mills, CEO för Ricoh Europe, säger: ”Utmaningen för dagens ledare för små och medelstora företag ligger i att hitta sin väg framåt i en allt mer osäker tid. Det positiva är att det kan tvinga företag att tänka om och ändra sin inriktning, och hjälpa dem att hitta en mer lönsam väg på marknaden. Framför allt ger teknologiska framsteg en progressiv förändring inom allt fler branscher. Företagsledare berättar att nyckeln ligger i en ökad produktkvalitet, men även lägre kostnader och kortare leveranstider. När de tar sig tid att utvärdera sitt utbud är det nödvändigt att de funderar noga på hur deras organisation kan bli mer effektiva och hitta rätt balans.”

Fabio Fogliani, Managing Director på Beijer Ref, – ett italienskt företag inom kyla och klimatreglering som är Ricohkund – anser att teknologisk innovation är det mest centrala i deras uppdrag att skapa kundnöjdhet.

Fogliani berättar: ”Innovation ger oss möjligheten att minska våra leveranstider. Vårt mål är att tillhandahålla den allra bästa lösningen för våra kunder, så snart vi kan och till det lägsta priset. Teknisk kompetens är en av nyckelfaktorerna i vår framgång. Vi överväger hela tiden nya sätt att göra affärer på och tar fram originella lösningar på gamla problem. Om vi har en fantastisk ny produkt som vi vill att våra säljare ska presentera för våra kunder, då behöver de få tillgång till den dagen efter vi får den från våra leverantörer. Genom att använda teknologi på nya sätt, har vi möjlighet att sprida en agil inställning och innovativa produkter inom företaget, väldigt snabbt och långt före våra konkurrenter.”


|About Ricoh|

Ricoh is empowering digital workplaces using innovative technologies and services enabling individuals to work smarter. For more than 80 years, Ricoh has been driving innovation and is a leading provider of document management solutions, IT services, communications services, commercial and industrial printing, digital cameras, and industrial systems.

Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in approximately 200 countries and regions. In the financial year ended March 2020, Ricoh Group had worldwide sales of 2,008 billion yen (approx. 18.5 billion USD).

For further information, please visit www.ricoh.se

För ytterligare information, kontakta: 

Jack Gibson 
Tel: +44 (0) 203 033 3766 
E-post: media@ricoh-europe.com 

Hemsida: www.ricoh.se
Följ oss på Facebook: www.facebook.com/Ricoh.Sverige.ABwww.facebook.com/ricoheurope
Följ oss på Twitter: www.twitter.com/ricoheurope
Registrera dig på Ricohs mediacenter på: www.ricoh-europe.com/press