För inte så länge sedan var de viktigaste prioriteringarna för IT-cheferna att övervaka installationen av hårdvara eller underlätta systemuppgraderingar. I dag har man lagt till att bestämma vilka verktyg och vilken teknik som kommer att säkra tillväxten och konkurrenskraften i framtiden till deras redan välfyllda tallrik – ett åtagande som skulle störa sömnen även för det mest väl förberedda och resursstarka IT-teamet.
Tillsammans med sina kollegor inom personal- och fastighetsförvaltning optimerar IT-cheferna redan kontoret för att återspegla den föränderliga användningen av dessa utrymmen. Men med många medarbetare som bara tillbringar en del av sin arbetsvecka på kontoret och andra som arbetar helt och hållet på distans faller vinsterna med ett optimerat kontor snabbt om de inte är synkroniserade med behoven hos en hybrid arbetsstyrka.
Faktum är att vår undersökning visar att många organisationer inte har smidigt samarbete. Till exempel har inte 44% av medarbetarna kommunikationsteknik som underlättar smidig kommunikation med kollegor på distans.
I ett svårt ekonomiskt klimat med många utmaningar på horisonten har företagen inte råd med en sådan distansering. Om upplevelsen på arbetsplatsen inte är tillfredsställande kommer de att söka andra möjligheter.
Så för att se till att deras organisationer lockar till sig och behåller de bästa talangerna måste IT-cheferna utmana sig själva om effekterna av sina strategier för digital omvandling. Det innebär att de måste ta med medarbetarna på innovations- och investeringsresan, uppmuntra dem att använda nya verktyg och processer och, vilket är avgörande, skapa möjligheter för dem att ge feedback och belysa eventuella friktionspunkter som påverkar produktiviteten.
Gartner rekommenderar att man i denna process även fastställer "överenskommelser på erfarenhetsnivå" (XLAs) – som går långt utöver de vanliga servicenivåavtalen (SLAs) och i slutändan mäter medarbetarnas upplevelse av IT-tjänster och teknik. För att visa på deras värde har Gartner till och med inkluderat XLAs i sin "innovationsutlösande" lutning för att visa att de hjälper till att mäta användarupplevelsen från början till slut, så att företag kan optimera och förbättra de anställdas upplevelse av tekniken, vilket leder till bättre affärsresultat.