Employee inclusion: The new look out for IT leaders seeking to make digital transformation a success

Inkludering av medarbetare: Den nya utmaningen för IT-ledare som vill göra den digitala transformationen framgångsrik

image

Inkludering av medarbetare: Den nya utmaningen för IT-ledare som vill göra den digitala transformationen framgångsrik

För inte så länge sedan var de viktigaste prioriteringarna för IT-cheferna att övervaka installationen av hårdvara eller underlätta systemuppgraderingar. I dag har man lagt till att bestämma vilka verktyg och vilken teknik som kommer att säkra tillväxten och konkurrenskraften i framtiden till deras redan välfyllda tallrik – ett åtagande som skulle störa sömnen även för det mest väl förberedda och resursstarka IT-teamet.
 
Tillsammans med sina kollegor inom personal- och fastighetsförvaltning optimerar IT-cheferna redan kontoret för att återspegla den föränderliga användningen av dessa utrymmen. Men med många medarbetare som bara tillbringar en del av sin arbetsvecka på kontoret och andra som arbetar helt och hållet på distans faller vinsterna med ett optimerat kontor snabbt om de inte är synkroniserade med behoven hos en hybrid arbetsstyrka.
 
Faktum är att vår undersökning visar att många organisationer inte har smidigt samarbete. Till exempel har inte 44% av medarbetarna kommunikationsteknik som underlättar smidig kommunikation med kollegor på distans.
 
I ett svårt ekonomiskt klimat med många utmaningar på horisonten har företagen inte råd med en sådan distansering. Om upplevelsen på arbetsplatsen inte är tillfredsställande kommer de att söka andra möjligheter
 
Så för att se till att deras organisationer lockar till sig och behåller de bästa talangerna måste IT-cheferna utmana sig själva om effekterna av sina strategier för digital omvandling. Det innebär att de måste ta med medarbetarna på innovations- och investeringsresan, uppmuntra dem att använda nya verktyg och processer och, vilket är avgörande, skapa möjligheter för dem att ge feedback och belysa eventuella friktionspunkter som påverkar produktiviteten.
 
Gartner rekommenderar att man i denna process även fastställer "överenskommelser på erfarenhetsnivå" (XLAs) – som går långt utöver de vanliga servicenivåavtalen (SLAs) och i slutändan mäter medarbetarnas upplevelse av IT-tjänster och teknik. För att visa på deras värde har Gartner till och med inkluderat XLAs i sin "innovationsutlösande" lutning för att visa att de hjälper till att mäta användarupplevelsen från början till slut, så att företag kan optimera och förbättra de anställdas upplevelse av tekniken, vilket leder till bättre affärsresultat.
image

Digital transformation som passar för ändamålet

IT-ledare måste se till att strategierna för digital omvandling är sammanhängande och övergripande, och att förändringarna och investeringarna anpassas över hela organisationen och att hela spektrumet av hybridarbete beaktas. Nyckeln till detta är att bygga en strategi kring de människor som den i slutändan kommer att påverka.
 
Vilka är de centrala målsättningar som måste uppnås för en organisation? För många företag handlar detta ofta om att underlätta förbättrad flexibilitet, samarbete och uppkoppling. Som sådana måste IT-cheferna innan de börjar införa ny teknik sätta sig in i dessa målsättningar och förstå hur kundernas och medarbetarnas behov kan tillgodoses – oavsett om det handlar om att automatisera tidskrävande arbetsuppgifter eller göra det lättare att samarbeta i projekt och dela med sig av kreativitet.
 
Vår undersökning visar att vissa strategier kan vara otillräckliga – med över en tredjedel (36%) av medarbetarna som säger att den nya tekniken som införs i deras företag inte kommer att påverka dem. IT-ledarna måste fråga sig själva, särskilt om investeringens enda syfte är att förbättra arbetsupplevelsen för medarbetarna och detta inte uppfylls, om den då är ett värdefullt tillägg till den tekniska utrustningen?

Fokus på medarbetarna i en ny tidsålder

För många organisationer kan det vara så att deras tekniska investeringar skapar en inkonsekvent eller fragmenterad arbetsupplevelse i motsats till den önskade effekten. Det är här som interoperabiliteten blir avgörande.
 
I en hybrid arbetsvärld bör den digitala omvandlingen upplevas på lika villkor. Det kan inte vara så att de som arbetar hemma inte är utrustade med samma verktyg som de som arbetar på kontoret – och vice versa. Eller att de som arbetar på andra system eller program blir utelåsta från att dra nytta av innovativa uppgraderingar eller tekniska investeringar på grund av kompatibilitetsutmaningar. Detta riskerar att hämma produktiviteten och skapa en fragmenterad upplevelse för de anställda.
 
IT-ledarna måste se till att alla medarbetares tekniska utrustning är konsekvent tillgänglig – oavsett var de är baserade. Det skyddar inte bara en smidig arbetsmiljö utan skapar också större effektivitet för IT-teamen som kan distribuera en integrerad tjänst till alla medarbetare.

Ta med dig medarbetarna

För att prioritera rätt innovationer och investeringar krävs dock att man hämtar insikter från dem som kommer att få mest nytta av dem. Att samverka med medarbetarna för att förstå deras behov är avgörande för att bygga en konkurrenskraftig och framgångsrik strategi för digital omvandling. Det är därför det är så viktigt att medarbetarna har möjlighet att ge feedback och berätta för IT-teamen när de upplever svårigheter, så att ledarna vet vilka problem de ska ta itu med.
 
När nya verktyg har lagts till i utrustningen måste IT-cheferna dessutom uppmuntra medarbetarna att aktivt använda dem. Om människor känner sig överväldigade av ny teknik eller nya processer kommer de inte att använda dem, vilket innebär att värdefulla resurser slösas bort, att produktivitetsutmaningar inte kan lösas och att medarbetarnas upplevelse ytterligare försämras. Att se till att medarbetarna är självsäkra, utbildade och nöjda med verktygen de använder kan vara en viktig faktor för att nya initiativ ska bli framgångsrika.
 
Det handlar inte bara om att investera i de ""senaste"" eller ""bästa"" lösningarna på marknaden, utan om att hitta de lösningar som aktivt tillgodoser medarbetarnas grundläggande behov.

Tillgång till medarbetarinsikter

Så hur kommer IT-ledarna åt dessa insikter? IT-avdelningarna är redan upptagna med flera affärskritiska uppgifter. Att lägga till utmaningen att samla in medarbetarnas insikter till en redan tung arbetsbörda är en avskräckande uppgift.
 
Det behöver dock inte vara en besvärlig process att samla in sådana data. Integrerade teknikplattformar kan stödja detta genom att ge företag möjlighet att bedöma hur medarbetarna interagerar med tekniken – oavsett om de är på kontoret eller virtuellt. Vad använder de sig mest av? Vad är det som visar lite eller inget engagemang? Dessa insikter kan vara ovärderliga, eftersom de visar på områden som behöver nya investeringar eller samarbetsverktyg som behöver uppgraderas.
 
Med en integrerad plattform kan IT-chefer utveckla starkare arbetsplatsstrategier med fokus på människor som verkligen passar slutanvändaren. 
Edward Hamiltion

Av Edward Hamilton, Vice President Communication Services

Upptäck våra digitala arbetsplatslösningar

Vi hjälper dig öka produktiviteten med en sömlös användarupplevelse. Frigör hela potentialen hos din arbetsstyrka var som helst, när som helst.

Kontakta oss

Tala med en Ricoh-expert

Kontakta någon av våra konsulter och ta reda på hur vi kan hjälpa till i din verksamhet.

Kontakta oss