Cookiepolicy

Ricoh använder datainsamlingsverktyg som cookies för att ge dig en bättre upplevelse när du använder denna webbplats. Du kan ta reda på hur du ändrar dessa inställningar och få mer information om cookies här.

Varumärken som vill bygga lojalitet hos unga konsumenter måste erbjuda mer – det är en generationsfråga

Samtidigt gör dåliga användarupplevelser äldre konsumenter mindre köpbenägna

Ricoh Sverige, Solna 10 augusti 2017
En ny undersökning från teknikföretaget Ricoh Europe belyser skillnaderna mellan olika generationer vad gäller förväntningarna på kundservice. Konsumenter i äldre åldersgrupper är mindre förlåtande, medan ungdomar vill ha betydligt mer information innan köpet – och mycket kontakt efter – för att kundrelationen ska bli bestående.

Undersökningen visar att 62 procent av de äldre konsumenterna (över 55 år) väljer att inte genomföra ett köp om köpprocessen upplevs som besvärlig. Motsvarande siffra för ungdomar i åldern 16–24-år är 43 procent. Genomsnittet för alla åldersgrupper är 55 procent.

Unga konsumenter är betydligt mer intresserade av att interagera med de varumärken de köper. Tilläggstjänster, som att presentera recensioner och rekommendationer från tredje part, är betydligt viktigare för yngre konsumenter. 43 procent av 16–24-åringarna uppgav att detta är den viktigaste faktorn när de ska välja ett visst varumärke, jämfört med endast 20 procent av 55-åringarna.

Äldre konsumenter är också mindre intresserade av lojalitetsprogram och belöningar för den som handlar ofta. Endast 19 procent av de äldre ansåg att detta är en viktig faktor, jämfört med 38 procent av 16–24-åringarna.

– Vår undersökning sätter fingret på en av de största utmaningarna som dagens företag står inför, nämligen hur man hanterar skillnaderna mellan vad olika generationer föredrar. Företagen måste försäkra sig om att deras säljprocesser, plattformar och teknik ger optimal effekt – och regelbundet se över och uppdatera dem. Det finns mycket att vinna för den som gör rätt. 57 procent av konsumenterna uppger att de handlar mer från företag de upplever bryr sig om dem, säger Javier Diez-Aguirre, Vice President, Corporate Marketing, CSR & Environment, Ricoh Europe. 

Ricohs undersökning visade också att konsumenter i allt högre utsträckning bemödar sig om att skaffa information innan de genomför ett köp. Förutom att läsa recensioner, använder 33 procent av 16–24-åringarna och 37 procent 25–34-åringarna Facebook för att interagera med varumärket före köpet. Yngre konsumenter (50 procent av 16–24-åringarna jämfört med 26 procent av 55-plussarna) blir också mer frustrerade om de inte kan interagera med ett varumärke på sociala medier.

Mer information om undersökningen finns här: www.ricoh-europe.com/thoughtleadership.

|About Ricoh|

Ricoh is empowering digital workplaces using innovative technologies and services, thus enabling individuals to work smarter. 

With cultivated knowledge and organizational capabilities nurtured over its 85-years history, Ricoh is a leading provider of document management solutions, IT services, communications services, commercial and industrial printing, digital cameras, and industrial systems.

Headquartered in Tokyo, Ricoh Group has major operations throughout the world and its products and services now reach customers in approximately 200 countries and regions. In the financial year ended March 2021, Ricoh Group had worldwide sales of 1,682 billion yen (approx. 15.1 billion USD).

For further information, please visit www.ricoh.se

   © 2021 RICOH COMPANY, LTD. All rights reserved. All referenced product names are the trademarks of their respective companies.

För ytterligare information, kontakta: 

Jack Gibson 
Tel: +44 792 057 6999 
E-post: media@ricoh-europe.com 

Hemsida: www.ricoh.se
Följ oss på Facebook: www.facebook.com/Ricoh.Sverige.ABwww.facebook.com/ricoheurope
Följ oss på Twitter: www.twitter.com/ricoheurope
Registrera dig på Ricohs mediacenter på: www.ricoh-europe.com/press