Varför mobilitet bör förändra praxis
30.10.2015

Varför mobilitet bör förändra praxis

Av Graham Moore, Director Business Development, Production Printing Business Group, Ricoh Europe
Det är helt klart att mobilitet har förändrat både våra privatliv och våra arbetsliv. Den påverkan smarta telefoner har haft på näringslivet är starkare än vad någon kunde förutse. Och med 4G-nätet snart tillgängligt över hela Europa ser trenden ut att accelerera. Detta tydliggjordes nyligen när iOS 9-uppdateringen kom som drabbade tusentals europeiska företag och deras transaktioner, samtidigt som säkerhetsfrågan återigen aktualiserades. Men trots det så angriper företag fortfarande mobilitet som ett ”säljtillägg” till sina befintliga strategier istället för att inkludera det i sin kärnverksamhet.

Ricoh Europes white paper Making the Most of Mobile: What a ‘Mobile First’ Strategy Means for Your Business handlar om detta. Företag behöver en mobilitetstrategi som agerar för mobilitet och inte bara siktar på att driva ny försäljning. En bredare kundbas är det minsta de ska sträva efter – egentligen bör man eftersträva en helt förändrad verksamhetspraxis.
Appar och responsiv webbdesign (RWD) är bara en del
Just nu är det många företag och organisationer som funderar över hur mobila applikationer och sajter kan hjälpa dem att interagera med kunder, och engagera sig i diskussionen kring vad företaget ska satsa på; responsiv design, webbapplikationer, interna applikationer etc. Det är enkelt att förstå. En ny Forbes-rapport visar att 78 procent av de företag som har kundriktade appar har sett app-användarna öka varje år. Med det i åtanke är det inte så konstigt att företag vill att deras app-strategi och underliggande teknikval blir rätt.

Ses mobilitet som ett marknadsförings- och försäljningsverktyg ignoreras dess största styrka – nämligen möjligheten att radikalt förbättra effektivitet och drift och därmed även förbättra både kundservicen och lönsamheten. Med tanke på det utrustar nu Ricoh Europe alla sina fälttekniker med mobila enheter.
Mobila strategier behöver vara allomfattande
Företag har ändrat uppfattning om att mobilitet är ett produktivitetsverktyg, till att det är en plattform för kundengagemang och -främjande. Företagsledare måste driva mobilstrategin precis som vilken annan väsentlig företagsstrategi som helst – med tydliga fallstudier, planer och scenarion som inkluderar hur den påverkar medarbetare, kunder, eventuella kunder, och verksamheten i stort.
 
För att vara framgångsrika behöver företag skapa nya inkomstkällor som kan hindra effekten av dalande traditionella marknader. Nya inkomstkällor som inkluderar app-utveckling och -spridning. Agila företag är mer öppna för nya trender som interaktiva trycksaker och flerkanalig kommunikation som blandar tryckt och mobilt material i en integrerad helhet. Ricohs app Clickable PaperTM är ett utmärkt exempel på det. Smarta företag förenar sina fältarbetare i ett stort mobilt nätverk som stödjer de anställdas egna mobila enheter för bättre driftöversikt och högre produktivitet.
Vad du behöver överväga
På Ricoh fokuserar vi på att göra mobilitet till en drivkraft till förändring. Vi håller t.ex. på att förse vår europeiska säljkår med tillgång till uppdaterat säljmaterial från vilken enhet som helst.

Vad vi har lärt oss av det här projektet är att en strategi som verkligen sätter mobilitet i första rummet kräver en allomfattande vision. Det betyder att företag som vill växa i framtiden behöver spela ett annorlunda spel. Alla måste anpassa sig till nya tankemönster som sträcker sig långt längre än ”vi har alltid gjort så här” och som överväger vad medarbetare, kunder och andra intressenter förväntar sig i en mobildriven värld som ständigt förändras.

| Om Ricoh |

Ricoh är en ledande leverantör av integrerade digitala tjänster samt utskrifts- och bildlösningar utformade för att stödja den digitala omvandlingen av arbetsplatser och arbetsytor samt optimera företagsprestanda.

Med huvudkontor i Tokyo når Ricohs globala verksamhet kunder i cirka 200 länder och regioner, stödd av förvärvad kunskap, teknologi och organisatorisk kapacitet som har utvecklats under dess 85-åriga historia. Under det finansiella året som avslutades i mars 2023 hade Ricoh-koncernen en global försäljning på 2 134 miljarder yen (cirka 16,0 miljarder USD). 

Det är Ricohs uppdrag och vision att stärka individer att finna uppfyllelse genom arbete, genom att förstå och omvandla hur människor arbetar, så att vi kan frigöra deras potential och kreativitet för att förverkliga en hållbar framtid.

Ricoh Sverige AB har huvudkontor i Solna, Stockholm och egna kontor i Göteborg och Malmö. Ricoh Sverige har dessutom ett omfattande nät av servicepartner, IT-partner och återförsäljare över hela landet.

För mer information, vänligen besök www.ricoh-europe.com alternativt www.ricoh.se

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alla rättigheter förbehållna. Alla refererade produktnamn är varumärken som tillhör respektive företag.

Kontakt med media: Ricoh Europe PLC
Charlotte Fernandez 
E-post: media@ricoh-europe.com