homeback to menu
Översikt

Leda förändring på jobbet

Tekniken håller på att förändra vårt sätt att arbeta. På Ricoh ser vi till att förändring blir positiv för dina team och ditt företag. Vi vägleder dig genom varje steg på resan för att säkerställa en smidig övergång till en helt digital arbetsplats
Upptäck alla våra företagslösningar
seamless digital workspace experience
Digital Arbetsplats

Åtkomst var som helst

Hybrid och upplägg-på-språng formar vår framtid. Vi tar ett holistiskt tillvägagångssätt för att designa, integrera och stödja din digitala arbetsplats för att främja medarbetarnas engagemang och hjälpa dig att nå nya prestationsnivåer.
Upptäck alla våra digitala arbetsplatslösningar
Digital Upplevelse

En ny nivå av upplevelse

En utmärkt kundupplevelse börjar alltid med en överlägsen medarbetarupplevelse. Vårt högkvalificerade team av experter och utvecklare designar, bygger, implementerar och servar de lösningar du behöver för att överträffa förväntningarna vid varje kontaktpunkt.
Upptäck alla våra lösningar
Business Process Management

Synkad för framgång

Manuella uppgifter behöver inte längre hålla dina medarbetare tillbaka. Vi optimerar dina affärsprocesser så att dina medarbetare ska kunna leverera mer; vi tillhandahåller teknik, expertis och support för att effektivisera och förenkla processer över hela din organisation
Upptäck alla våra lösningar
Moln- och Infrastruktur

Cloud & clear

För att få ut molnets fulla värde krävs rätt färdplan och rätt team för att genomföra den. Vi tillhandahåller molnlösningar och expertis som gör din affärsverksamhet smidigare, mer kostnadseffektiv och säkrare samtidigt som nästa generationens innovation eftersträvas.
Upptäck alla våra lösningar för Moln och infrastruktur
Cybersäkerhet

Ingen mer riskabel verksamhet

Internetbaserade enheter skapar nya sårbarheter för cyberattacker. Vi hjälper dig att gå på offensiven mot cyberbrottslighet med intelligenta cybersäkerhetstjänster och lösningar som är anpassade till ditt företags kärnprocesser.
Upptäck alla våra Cybersäkerhetslösningar
Grafisk Kommunikation

Framtidssäkra din verksamhet

Möjligheterna med utskrift är oändliga. På Ricoh hjälper vi dig att utvecklas, digitalisera och skapa en hållbar affärsfördel; tillhandahåller lösningar på hårdvara, mjukvara och tjänster som möjliggör nya möjligheter inom professionellt tryck.
Upptäck alla våra lösningar
Graphic Communication
Kontorsprodukter och programvara

Bästa kvaliteten i klassen

Ricoh är välkänt för högkvalitativa skrivare, digitala duplikatorer och flerfunktionsskrivare/skannrar/kopieringsmaskiner. Med mängder av valmöjligheter när det gäller hastighet, storlek och funktioner kan du välja bland de modeller och funktioner som fungerar bäst för din arbetsgrupp, ditt kontor eller klassrum.
Upptäck alla våra kontorsprodukter och programvaror
Översikt

En mångfacetterad service- och supportplattform

All den produkt- och servicesupport du behöver på ett och samma ställe. Vi tillhandahåller support, råd och lösningar för att hålla ditt företag igång.
Få support
AV technology and management
Översikt

Din resurs för allt

Ta reda på allt om våra affärsnyheter, produktinnovationer och medarbetare samt om de evenemang som vi anordnar och deltar i.
Håll dig uppdaterad
News and events from Ricoh
Företaget

Vilka vi är och vad vi gör

På Ricoh strävar vi efter att alltid lyssna på våra kunder och förse er med innovativa lösningar, produkter och tjänster som är anpassade till era affärsmål. Vi strävar efter att ge mervärde till dina tjänster och produkter. Vi anpassar oss till föränderliga affärsklimat.
Läs mer om Ricoh
Översikt

Vi vill gärna höra ifrån dig

Oavsett om du har en prisfråga om våra lösningar eller produkter, behöver hjälp med att hantera ditt konto eller om du redan använder våra produkter och har en supportfråga, finns vårt team där för att hjälpa till.
Kontakta oss
customer and employee engagement
Översikt

Hjälper dig att ligga steget före

Utforska och läs våra senaste insikter om vad som är viktigast inom företagslösningar.
Upptäck de senaste insikterna
Ricoh Insights - Overview
Cookiepolicy

Ricoh använder datainsamlingsverktyg som cookies för att ge dig en bättre upplevelse när du använder denna webbplats. Du kan ta reda på hur du ändrar dessa inställningar och få mer information om cookies här.

Tre steg som kan hjälpa små till medelstora företag att kundanpassa sin kommunikation

Av Magnus Christerson, marknadschef, Ricoh Sverige AB

Exceptionell kundservice är ett kännetecken för små till medelstora företag. En mindre kundbas gör det enklare att lära känna sina kunder och förstå deras specifika behov. Hur SME:s kommunicerar med sina kunder bör naturligtvis vara en förlängning av den här tjänsten, vilket är tydligt i den senaste undersökningen som tagits fram på uppdrag av Ricoh Europe.

Enligt undersökningen som kallas Communication Crackdown vill sex av tio konsumenter avsluta sina affärer med de företag de får irrelevant kommunikation av. Dessutom känner sig två tredjedelar mindre lojala mot det företaget och de vill spendera mindre pengar på företag som skickar irrelevant information till dem. Undersökningen visar att det inte är något tomt hot: nästan en av fem konsumenter uppger att de faktiskt har bytt leverantör efter att de har blivit överösta av irrelevant material.

Att fjärma befintliga kunder kan ha en omedelbar effekt på företagets intäkter och kassaflöde samtidigt som potentiella kunder kan bli irriterade vilket urholkar företagets pipeline. Det tar lång tid att få en kunds förtroende, och generisk och opersonlig kommunikation kan förstöra det förtroendet nästan omedelbart. För små företag i synnerhet bör detta ses som en varning. Irrelevant kommunikation påverkar inte bara deras framtida tillväxt, utan även deras överlevnad.

Snarare än att fokusera på potentiella effekter av dålig kommunikation bör små till medelstora företag se anpassad och riktad marknadskommunikation som en enorm möjlighet. Ofta är SME:s mer flexibla än större företag, och de är i ett utmärkt läge att kunna reagera snabbt på feedback från sina kunder, anpassa sina kommunikationsstrategier snabbare och på så sätt vinna kunder från större konkurrenter. Att ta tillvara på möjligheterna med mer anpassad och riktad marknadskommunikation bör prioriteras. Och som ett nästa steg rekommenderas följande fokusområden:

  1. Koppla samman kunddata - Informationen mindre företag har om sina aktuella och potentiella kunder är ofta spridd över företaget, och ofta finns inte uppgifterna lagrade digitalt. Det resulterar i att de sannolikt har svårt att nå ut till sina kunder med relevanta erbjudanden och även med erbjudanden som skulle ha ett högt kundvärde på grund av den höga precisionen. För att lära sig mer om sin kundbas måste små och medelstora företag först fokusera på vilken information de för närvarande har. Att sammanställa all kundinformation från hela verksamheten i en och samma databas för att få en fullständig bild bör vara första prioritet, och något som är mycket lättare att omsätta i praktiken nu innan de blir större verksamheter

  2. Var inte rädd för att söka hjälp utifrån - Trycksaker och digitala utskick samordnas sällan och det leder till att kunder blir bombarderade med information. SME:s bör engagera en expertkonsult för att digitalisera både sin kunddatabas och de metoder som används för att sammanställa den. Data är lättare att hantera i ett digitalt format, och då kan den analyseras snabbt för att effektivt skräddarsy kommunikationen. Dessutom kommer produktions- och portokostnader att hållas till ett minimum om onödiga utskick elimineras från systemet. Ricohs Business Process Services, kan till exempel bidra med att effektivisera verksamheten så att den blir mer effektiv och inkluderar de flerkanaliga kommunikationsformat som efterfrågas av kunder idag.

  3. Sök feedback och justera - Att vara ett steg närmare i sin relation med konsumenterna, bör ge SME:s styrka nog för att be sina kunder om feedback på den kommunikation de skickar ut. 57 % av de tillfrågade hävdar att kvaliteten på trycksaker de får påverkar deras uppfattning om företaget. Att veta var och vad man ska förbättra är avgörande. Att inrätta ett enkelt feedback-system på nätet, eller i butik kan räcka långt för att kunder ska känna sig uppskattade och stödja verksamheten med feedback.

Att vårda viktiga relationer är helt avgörande för tillväxt och små till medelstora företag bör utnyttja det de gör bäst; de känner sina kunder. Stick ut från konkurrenterna genom att skräddarsy kommunikationen! Det kommer att bidra till att lyfta verksamhet till nästa nivå.

|About Ricoh|

Ricoh is empowering digital workplaces using innovative technologies and services, thus enabling individuals to work smarter. 

With cultivated knowledge and organizational capabilities nurtured over its 85-years history, Ricoh is a leading provider of document management solutions, IT services, communications services, commercial and industrial printing, digital cameras, and industrial systems.

Headquartered in Tokyo, Ricoh Group has major operations throughout the world and its products and services now reach customers in approximately 200 countries and regions. In the financial year ended March 2021, Ricoh Group had worldwide sales of 1,682 billion yen (approx. 15.1 billion USD).

For further information, please visit www.ricoh.se

   © 2021 RICOH COMPANY, LTD. All rights reserved. All referenced product names are the trademarks of their respective companies.

För ytterligare information, kontakta: 

Jack Gibson 
Tel: +44 792 057 6999 
E-post: media@ricoh-europe.com 

Hemsida: www.ricoh.se
Följ oss på Facebook: www.facebook.com/Ricoh.Sverige.ABwww.facebook.com/ricoheurope
Följ oss på Twitter: www.twitter.com/ricoheurope
Registrera dig på Ricohs mediacenter på: www.ricoh-europe.com/press