Ricoh utökar sin kapacitet inom efterbehandling genom förvärv av Quadient's grafiska verksamhet i Norden
16.06.2022

Ricoh utökar sin kapacitet inom efterbehandling genom förvärv av Quadient's grafiska verksamhet i Norden

Ricoh Europe, London, 16 juni 2022 - Ricohs kunder inom produktionstryck kommer att kunna dra nytta av ett ännu större utbud av efterbehandlingsmöjligheter efter företagets förvärv av Quadient's grafiska verksamhet i Norden (Danmark, Sverige, Finland och Norge).

Quadient är ett globalt företag som specialiserar sig på mjukvara för att optimera kommunikationen inom post, e-post, online och paket. Köpet av tillgångarna gäller endast Quadients nordiska grafiska verksamhet, dvs lösningar för efterbehandling, inklusive häftestillverkning, skärmaskiner, utrustning för laminering och inbindning, lösningar för storformat, tillbehör och förbrukningsvaror samt supporttjänster. Förvärvet kommer att utveckla Ricohs utbud för efterbehandlingsutrustning och ge betydande tillväxt inom affärsområdet i hela regionen.

I och med avtalet välkomnar Ricoh Quadients nordiska personal inom det grafiska affärsområdet till företaget, vilka kompletterar befintlig expertis och kapacitet. I köpet av tillgångar ingår också Quadients grafiska kontrakt, lager, serviceavtal samt distributionsavtal i Norden.

Quadient-kunder kommer att få tillgång till Ricohs omfattande portfölj av grafiska kommunikationslösningar, vilka är utformade för att främja tillväxt och förnyelse. För Ricoh innebär förvärvet ett ytterligare stöd för vårt fortsatta fokus på utveckling och innovation av grafisk kommunikation i linje med kundernas behov, samtidigt som Ricoh ytterligare befäster sin status som ledande inom detta område.

Søren Krogh-Nielsen, VD, Ricoh Sverige AB, säger: "Det här är ett spännande förvärv för Ricoh. Vi ser en ökad efterfrågan på högkvalitativ och tillförlitlig efterbehandling i takt med att kunderna inser de många användningsområdena för storformat och bläck- och tonerutskrifter i kommersiell skala. Samtidigt söker många kunder också efter integrerade helhetslösningar. Med decennier av erfarenhet inom detta område är Ricoh en perfekt partner för att stödja innovatörer inom tryck, vilka är mer ambitiösa än någonsin när det gäller nya tillämpningar och intäktsströmmar".

Geoffrey Godet, Chief Executive Officer, Quadient, kommenterar: "Genom försäljningen av vår grafiska verksamhet i Norden fortsätter vi att göra framsteg mot slutförandet av vår omvandling till en optimerad verksamhet, centrerad kring våra kärnverksamheter. Liksom vid våra tidigare avyttringar har vi åtagit oss att bedriva vår verksamhet på ett ansvarsfullt sätt, och jag är glad att vi i Ricoh hittade den bästa möjliga partnern för att stödja våra kunder och våra begåvade grafiska team i nästa fas av deras resa."

Tidigare i år tillkännagav Ricoh ett paneuropeiskt samarbete med Quadient för att hjälpa leverantörer av utskriftstjänster och företag att tillhandahålla marknadsföringstjänster för storskaliga kampanjer.

Läs mer på www.ricoh-europe.com.

| Om Quadient® |

Quadient är drivkraften bakom världens mest meningsfulla kundupplevelser. Genom att fokusera på tre viktiga lösningsområden, Intelligent Communication Automation, Parcel Locker Solutions och Mail-Related Solutions, hjälper Quadient till att förenkla kopplingen mellan människor och det som är viktigt. Quadient stöder hundratusentals kunder världen över i deras strävan att skapa relevanta, personliga förbindelser och uppnå en utmärkt kundupplevelse. Quadient är noterat i avdelning B på Euronext Paris (QDT) och ingår i indexen CAC® Mid & Small och EnterNext® Tech 40. 

För mer information om Quadient, besök https://invest.quadient.com/en-US.

| Om Ricoh |

Ricoh är en ledande leverantör av integrerade digitala tjänster samt utskrifts- och bildlösningar utformade för att stödja den digitala omvandlingen av arbetsplatser och arbetsytor samt optimera företagsprestanda.

Med huvudkontor i Tokyo når Ricohs globala verksamhet kunder i cirka 200 länder och regioner, stödd av förvärvad kunskap, teknologi och organisatorisk kapacitet som har utvecklats under dess 85-åriga historia. Under det finansiella året som avslutades i mars 2023 hade Ricoh-koncernen en global försäljning på 2 134 miljarder yen (cirka 16,0 miljarder USD). 

Det är Ricohs uppdrag och vision att stärka individer att finna uppfyllelse genom arbete, genom att förstå och omvandla hur människor arbetar, så att vi kan frigöra deras potential och kreativitet för att förverkliga en hållbar framtid.

Ricoh Sverige AB har huvudkontor i Solna, Stockholm och egna kontor i Göteborg och Malmö. Ricoh Sverige har dessutom ett omfattande nät av servicepartner, IT-partner och återförsäljare över hela landet.

För mer information, vänligen besök www.ricoh-europe.com alternativt www.ricoh.se

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alla rättigheter förbehållna. Alla refererade produktnamn är varumärken som tillhör respektive företag.

Kontakt med media: Ricoh Europe PLC
Charlotte Fernandez 
E-post: media@ricoh-europe.com