Ricoh lanserar ett nytt miljöanpassat latexbläck på FESPA 2016
26.01.2016

Ricoh lanserar ett nytt miljöanpassat latexbläck på FESPA 2016

Ricoh 26 januari 2016Ricoh lanserar ett eget AR-latexbläck till storformatserien Ricoh Pro L4100. Det nya miljöanpassade bläcket levererar skarpare och djupare färg på ett bredare utbud av substrat. Se hur utskrifter torkar snabbare och energiförbrukningen minskar på FESPA Digital i Amsterdam den 8-11 mars 2016. Ricoh kommer att finnas i hall 7, monter S132 på utställningen.
Det nya miljöanpassade och hållbara AR-latexbläcket kommer att demonstreras på Ricoh Pro L4160. Vi ska visa hur det kan öka både produktiviteten och bildkvaliteten. AR står för aqueous resin, eller vattenbaserad harts som det blir på svenska. Mässbesökare får också lära sig hur de kan utöka sitt erbjudande inom skylt- och storformatsexponering både inom- och utomhus.
Utökat färgomfång för livfulla resultat
Ricohs nya latexbläck finns i CMYK, plus orange och grönt för en utökad färgskala. Vitt bläck finns också att förbättra utskriftskvaliteten på transparenta och mörka substrat. Bläcket är idealiskt för ett brett spektrum av användningsområden, från affischer och skyltmaterial till fönsterapplikationer och utomhusskyltning. En exakt färgsimulering med 6-färgstryck ger utmärkta utskriftsresultat av färgkritiska projekt. Hög svart färgdensitet och förbättrad glans levererar detaljer med djupa kontraster och det vita bläcket ger ett levande resultat.

– Det nya miljöanpassade latexbläcket breddar utbudet tillämpningar för storformatserien Ricoh Pro L4100. Vi har även sett över möjligheten att sänka produktionskostnaden för bläcket som gör att vi kan erbjuda en bättre kostnadsbild för producenten. Den förbättrade förmågan att återge företagsfärger och andra naturtrogna specialfärger gör att fönsterapplikationer och utomhusbanderoller inte är några problem. Den ökade densiteten i den svarta färgen ger skarpare detaljer och djupare färger. Den förbättrade glansen skapar mer dramatiska och iögonfallande bilder. Vi tror att våra besökare på FESPA 2016 kommer att bli mycket nöjda över vad det nya latexbläcket kan åstadkomma, säger Tommy Segelberg, Director Nordic Operations PPBG, Ricoh Sverige.
Utskrift i tre lager
Möjligheten att skriva ut ett vitt färglager som grund på transparent eller mörkt material förstärker färgernas intensitet. Och med ett tre-skiktstryck, ett vitt lager i mitten, blir en bild synlig på båda sidor av ett transparent substrat även om utskriften endast är på en sida. Detta öppnar för dramatiska färgeffekter och bakgrundsbelysning i transparenta skyltar.
Effektivare produktion och starka miljöfördelar
Ricohs AR-latex torkar snabbt. Det gör att användare kan starta sekundära processer som laminering eller installation mycket tidigare. Det ökar effektiviteten. ”Det är en stor bonus”, påpekar Segelberg. Den kallare härdningen som sker redan vid 60 grader Celsius gör att Ricohs AR-latexfärger kan användas på en mängd tunna värmekänsliga material. Utskriftsmedia som stöds är till exempel plastfilm, bestruket papper, PET, presenning, PVC, polyester- och bomullstyg, tapet, transparent vinyl mm. Förutom att höja flexibiliteten för substrat minskas även energiförbrukningen när man kallhärdar.

Ricohs nya AR-latexbläck har en hög miljöprestanda. Bläcket har certifierats av UL Environment med Greenguard Gold för låga kemiska utsläpp vilket förbättrar luftkvaliteten där det används. Det innebär att Ricohs AR-latexbläck är lämpligt att använda även i känsliga miljöer som i utbildnings- och vårdsektorn. Färgerna innehåller också en väldigt liten mängd flyktiga organiska föreningar så kallade VOCs – (Volatile Organic Compounds) vilket eliminerar behovet av särskild ventilation. Bläcket levereras i återvinningsbara bläckpatroner och miljöanpassade förpackningar.

När bläcket kombineras med våra egna skrivarhuvud och jetstråleteknik som levererar tre droppstorlekar samtidigt, den minsta på endast fyra pikoliter, ger det överlägsen bildkvalitet och pålitlighet samtidigt som bläckförbrukningen minskar. Tryckleverantörer kan välja upp till åtta bläckstationer för att få den absolut perfekta färgkonfiguration på sin Pro L4160. Multicopy Lansingerland i Nederländerna har varit testpilot för latexbläcket och de har använt sin Ricoh Pro L4160 för ett antal applikationer för inomhus- och utomhusbruk och väggbeklädnad. Ägaren Robert de Klijne säger att: "Vi är mycket nöjda, både med skrivaren och med bläcket. Vi har upplevt problemfria utskrifter på alla typer av material, och det gör oss och våra kunder mycket nöjda. Den snabba torktiden effektiviserar produktionen och det har ökat vår kapacitet. Färgmättnaden är bättre och färgkvaliteten likaså jämfört med tidigare lösningar. Den svarta är djupare och ger mer kontrast. Jag tror att när vi har fulländat våra processer med den här skrivaren och det nya latexbläcket kommer vår produktionskapacitet nästan att fördubblas. Och med lägre härdningstemperaturer blir det mindre spill, särskilt när det gäller tunna värmekänsliga material."
Sextio procent tillväxt
När det gäller den totala effekten på verksamheten, säger Klijne: "Under våren 2015 satte vi som mål att öka vår skyltverksamhet med 50 procent. Vid slutet av året hade den delen ökat med 60 procent, mycket tack vare våra Ricoh-lösningar."

– Prestandan och flexibiliteten i vårt nya AR-latexbläck kombineras så att tryckleverantörer tryggt kan utöka sitt serviceutbud. Det ger en skräddarsydd produktion, ökad produktivitet, mindre svinn och bättre kvalitet. Med en Ricoh Pro L4160 och det nya AR-latexbläcket kan tryckleverantörer förbättra sitt kundstöd, ge sig in på nya marknader och vinna nya affärer, avslutar Segelberg.

Klicka på länken för mer information eller för att anmäla dig till mässan:
www.ricoh-europe.com/fespa2016.

| Om Ricoh |

Ricoh är en ledande leverantör av integrerade digitala tjänster samt utskrifts- och bildlösningar utformade för att stödja den digitala omvandlingen av arbetsplatser och arbetsytor samt optimera företagsprestanda.

Med huvudkontor i Tokyo når Ricohs globala verksamhet kunder i cirka 200 länder och regioner, stödd av förvärvad kunskap, teknologi och organisatorisk kapacitet som har utvecklats under dess 85-åriga historia. Under det finansiella året som avslutades i mars 2023 hade Ricoh-koncernen en global försäljning på 2 134 miljarder yen (cirka 16,0 miljarder USD). 

Det är Ricohs uppdrag och vision att stärka individer att finna uppfyllelse genom arbete, genom att förstå och omvandla hur människor arbetar, så att vi kan frigöra deras potential och kreativitet för att förverkliga en hållbar framtid.

Ricoh Sverige AB har huvudkontor i Solna, Stockholm och egna kontor i Göteborg och Malmö. Ricoh Sverige har dessutom ett omfattande nät av servicepartner, IT-partner och återförsäljare över hela landet.

För mer information, vänligen besök www.ricoh-europe.com alternativt www.ricoh.se

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alla rättigheter förbehållna. Alla refererade produktnamn är varumärken som tillhör respektive företag.

Kontakt med media: Ricoh Europe PLC
Charlotte Fernandez 
E-post: media@ricoh-europe.com