Ricoh kammar hem prestigefyllt designpris för Accessibility-app
17.10.2017

Ricoh kammar hem prestigefyllt designpris för Accessibility-app

Ricoh Europe, London, 17 oktober 2017 – Ricoh meddelar idag att vi har vunnit ett Good Design Award för sin Accessibility-app.
Utmärkelsen baseras på ett omfattande designfrämjande system och erkännande av företagets engagemang för personer med nedsatt syn. 

Accessibility-appen bygger på Ricohs ingående och användarvänliga 10.1-tums smarta användarpanel. Den stöder Ricohs lättanvändliga multifunktionsskrivare (MFP:er) för användare med nedsatt syn tack vare:
  • Större knappar, fonter och tecken 
  • Inverterade färger vilket gör skärmen mer lättläst
  • Optimerade kontrastnivåer
  • Talkback-teknik som ger feedback till användaren
Ricoh Visual panel
Appen bygger på Ricohs inbyggda och användarvänliga smarta användarpanel
Panelen som utsett vinnaren motiverar utmärkelsen med att ”Ricohs Acessability-app har designats logiskt och försiktigt genom att redan i ett tidigt skede införliva de synpunkter som personer med nedsatt syn har”. De ansåg även att ”eftersom den har tagits fram utan att behöva ändra användarvänligheten för konventionella MFP:er och utrustad med användarfunktioner som är vanliga för smarta enheter, ger Ricohs Accessability-app användaren en känsla av säkerhet och snabba intuitiva funktioner”. 

Carsten Jörgensen, Area Business Manager Office Printing & MDS, Ricoh Sverige AB säger: ”Vi anser att effektivitet ska vara tillgängligt för alla och därför är vårt utbud av MFP:er designade för att vara intuitiva och lättanvända. Med Accessability-appen är det enkelt för personer med nedsatt syn att navigera i våra MFP:er. Avgörande är också att den även underlättar att skapa helt inkluderande digitala arbetsplatser.”

Läs mer på www.ricoh-europe.com/accessibility.

| Om Ricoh |

Ricoh är en ledande leverantör av integrerade digitala tjänster samt utskrifts- och bildlösningar utformade för att stödja den digitala omvandlingen av arbetsplatser och arbetsytor samt optimera företagsprestanda.

Med huvudkontor i Tokyo når Ricohs globala verksamhet kunder i cirka 200 länder och regioner, stödd av förvärvad kunskap, teknologi och organisatorisk kapacitet som har utvecklats under dess 85-åriga historia. Under det finansiella året som avslutades i mars 2023 hade Ricoh-koncernen en global försäljning på 2 134 miljarder yen (cirka 16,0 miljarder USD). 

Det är Ricohs uppdrag och vision att stärka individer att finna uppfyllelse genom arbete, genom att förstå och omvandla hur människor arbetar, så att vi kan frigöra deras potential och kreativitet för att förverkliga en hållbar framtid.

Ricoh Sverige AB har huvudkontor i Solna, Stockholm och egna kontor i Göteborg och Malmö. Ricoh Sverige har dessutom ett omfattande nät av servicepartner, IT-partner och återförsäljare över hela landet.

För mer information, vänligen besök www.ricoh-europe.com alternativt www.ricoh.se

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alla rättigheter förbehållna. Alla refererade produktnamn är varumärken som tillhör respektive företag.

Kontakt med media: Ricoh Europe PLC
Charlotte Fernandez 
E-post: media@ricoh-europe.com