Ricoh förvärvar AnaJet, en ledande leverantör av skrivare för tryck på kläder
13.01.2016

Ricoh förvärvar AnaJet, en ledande leverantör av skrivare för tryck på kläder

Stockholm, 13 januari 2016
Ricoh förvärvar AnaJet, ett branschledande amerikansk företag som tillverkar skrivare för direktutskrift på kläder. Förvärvet är det senaste i vår strategiska investeringsplan för att stärka vår ställning inom inkjet. Vi stärker samtidigt vårt engagemang för våra globala kunder som får möjlighet att utveckla nya idéer och drivas av innovativt tänkande. AnaJet blir ett helägt dotterbolag till Ricoh Printing Systems America, Inc.
AnaJet grundades 2006 och det var ett av de första företagen i världen att massproducera DTG-skrivare (direct to garmet). Idag är företaget en global marknadsledare inom DTG. Majoriteten av AnaJets produkter är utrustade med Ricohs marknadsledande skrivhuvuden för inkjet.

Ricoh har fokuserat på kontorsmarknaden och på tryck- och utskriftsteknik. AnaJets portfölj hjälper oss att stärka vår position på inkjetmarknaden. En marknad där vi är globalt ledande inom skrivarhuvudutveckling. Med AnaJets lösningar i kombination med vår redan breda portfölj får våra kunder en större möjlighet att effektivt leverera en bred lösning till sina slutanvändare.

– Ricoh har en lång historia av framgångsrika, strategiska förvärv som har hjälpt våra kunder och samarbetspartner runt om i världen att hitta nya, effektiva sätt att möta sina slutanvändare. Förvärvet av AnaJet gör att våra gemensamma kunder kan dra nytta av ett större supportteam, mer innovation och tillgång till en tjänstebaserad portfölj av lösningar som i slutändan kan hjälpa dem öka sin tillväxt. AnaJet har ett gott anseende som ledande inom DTG-utskrift och det är ett bra komplement till Ricohs befintliga portfölj, säger Tommy Segelberg, Director Nordic Operations PPBG, Ricoh Sverige.

– AnaJet har varit globala branschledare i utvecklingen av direktutskrift på kläder. Nu är vi glada att meddela att detta förvärv kommer att förse vår växande kunddatabas med tjänster från ännu en global ledare. Det ska bli oerhört spännande att se vad som väntar varumärket AnaJet och våra kunder, säger Karl Tipre, CEO, AnaJet.

AnaJet kommer att fortsätta att verka under namnet AnaJet, med samma ledningsgrupp och samma kapacitet som tidigare vilket omfattar över 50 anställda. Huvudkontoret finns i Costa Mesa, Kalifornien.

| Om Ricoh |

Ricoh är en ledande leverantör av integrerade digitala tjänster samt utskrifts- och bildlösningar utformade för att stödja den digitala omvandlingen av arbetsplatser och arbetsytor samt optimera företagsprestanda.

Med huvudkontor i Tokyo når Ricohs globala verksamhet kunder i cirka 200 länder och regioner, stödd av förvärvad kunskap, teknologi och organisatorisk kapacitet som har utvecklats under dess 85-åriga historia. Under det finansiella året som avslutades i mars 2023 hade Ricoh-koncernen en global försäljning på 2 134 miljarder yen (cirka 16,0 miljarder USD). 

Det är Ricohs uppdrag och vision att stärka individer att finna uppfyllelse genom arbete, genom att förstå och omvandla hur människor arbetar, så att vi kan frigöra deras potential och kreativitet för att förverkliga en hållbar framtid.

Ricoh Sverige AB har huvudkontor i Solna, Stockholm och egna kontor i Göteborg och Malmö. Ricoh Sverige har dessutom ett omfattande nät av servicepartner, IT-partner och återförsäljare över hela landet.

För mer information, vänligen besök www.ricoh-europe.com alternativt www.ricoh.se

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alla rättigheter förbehållna. Alla refererade produktnamn är varumärken som tillhör respektive företag.

Kontakt med media: Ricoh Europe PLC
Charlotte Fernandez 
E-post: media@ricoh-europe.com