Quarter of Europe’s SMBs to completely reinvent market offering in next five years to stay afloat
20.11.2018

En fjärdedel av Europas små och medelstora företag förnyar sina marknadserbjudanden inom de kommande fem åren för att överleva

Valuta för pengarna, kundens val och goda erfarenheter driver innovationsbehovet framåt

Ricoh Europe, London, 20:e november 2018 – Europas små och medelstora företag (SMB) omvärderar sitt erbjudande från grunden för att hålla jämna steg med konsumenternas krav i den digitala tidsåldern. Enligt en ny undersökning utförd av Ricoh Europe, säger en fjärdedel (24 %) av de 3 300 tillfrågade ledarna för små och medelstora företag i 23 länder, att de förväntar sig att helt förändra sitt utbud av produkter och tjänster inom de kommande fem åren.

Med ökade kundkrav som dikterar förändringsriktningen, hävdar 59 % av företagsledarna att innovation ligger högst upp på prioritetslistan. Valuta för pengarna, krav på valmöjligheter där kvaliteten på tidigare erfarenheter anses vara det som har störst inverkan på hur företagens erbjudande till marknaden kan fortsätta vara aktuellt och relevant. Som ett resultat av detta förväntar sig 91 % att de kommer förändra sitt utbud av produkter och tjänster åtminstone till en viss del.

Teknologi spelar en viktig roll i innovationsprocessen, där 45 % av företagsledarna planerar att ta hjälp av datadrivna insikter för att ta fram sitt produktutbud. Det finns dock de som fortfarande är fundersamma och 59 % efterfrågar tillgång till bättre arbetsplatsteknologier, 42 % önskar tydligare finansieringsvägar och 39 % anser att komplexa regleringar är en avgörande utmaning.

David Mills, CEO för Ricoh Europe, säger: ”Utmaningen för dagens ledare för små och medelstora företag ligger i att hitta sin väg framåt i en allt mer osäker tid. Det positiva är att det kan tvinga företag att tänka om och ändra sin inriktning, och hjälpa dem att hitta en mer lönsam väg på marknaden. Framför allt ger teknologiska framsteg en progressiv förändring inom allt fler branscher. Företagsledare berättar att nyckeln ligger i en ökad produktkvalitet, men även lägre kostnader och kortare leveranstider. När de tar sig tid att utvärdera sitt utbud är det nödvändigt att de funderar noga på hur deras organisation kan bli mer effektiva och hitta rätt balans.”

Fabio Fogliani, Managing Director på Beijer Ref, – ett italienskt företag inom kyla och klimatreglering som är Ricohkund – anser att teknologisk innovation är det mest centrala i deras uppdrag att skapa kundnöjdhet.

Fogliani berättar: ”Innovation ger oss möjligheten att minska våra leveranstider. Vårt mål är att tillhandahålla den allra bästa lösningen för våra kunder, så snart vi kan och till det lägsta priset. Teknisk kompetens är en av nyckelfaktorerna i vår framgång. Vi överväger hela tiden nya sätt att göra affärer på och tar fram originella lösningar på gamla problem. Om vi har en fantastisk ny produkt som vi vill att våra säljare ska presentera för våra kunder, då behöver de få tillgång till den dagen efter vi får den från våra leverantörer. Genom att använda teknologi på nya sätt, har vi möjlighet att sprida en agil inställning och innovativa produkter inom företaget, väldigt snabbt och långt före våra konkurrenter.”

Läs mer på http://thoughtleadership.ricoh-europe.com/se.

| Om Ricoh |

Ricoh är en ledande leverantör av integrerade digitala tjänster samt utskrifts- och bildlösningar utformade för att stödja den digitala omvandlingen av arbetsplatser och arbetsytor samt optimera företagsprestanda.

Med huvudkontor i Tokyo når Ricohs globala verksamhet kunder i cirka 200 länder och regioner, stödd av förvärvad kunskap, teknologi och organisatorisk kapacitet som har utvecklats under dess 85-åriga historia. Under det finansiella året som avslutades i mars 2023 hade Ricoh-koncernen en global försäljning på 2 134 miljarder yen (cirka 16,0 miljarder USD). 

Det är Ricohs uppdrag och vision att stärka individer att finna uppfyllelse genom arbete, genom att förstå och omvandla hur människor arbetar, så att vi kan frigöra deras potential och kreativitet för att förverkliga en hållbar framtid.

Ricoh Sverige AB har huvudkontor i Solna, Stockholm och egna kontor i Göteborg och Malmö. Ricoh Sverige har dessutom ett omfattande nät av servicepartner, IT-partner och återförsäljare över hela landet.

För mer information, vänligen besök www.ricoh-europe.com alternativt www.ricoh.se

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alla rättigheter förbehållna. Alla refererade produktnamn är varumärken som tillhör respektive företag.

Kontakt med media: Ricoh Europe PLC
Charlotte Fernandez 
E-post: media@ricoh-europe.com