PayPal, Yamaha Motor och Amazon koras som vinnare av konsumenterna i Ricohs undersökning Triple R
24.05.2017

PayPal, Yamaha Motor och Amazon koras som vinnare av konsumenterna i Ricohs undersökning Triple R

Ricoh Sverige AB, Solna, 24 maj 2017
70 procent av de tillfrågade europeiska konsumenterna anser att de bästa varumärkena är de som behandlar dem som individer, visar en ny undersökning som beställts av teknikspecialisten Ricoh. Under¬sökningen som baseras på 3 600 konsumenters svar visar att konsumenter vill ha personligt riktade tjänster och företag måste se till att de har digitala lösningar på plats som kan hantera de alltmer krävande kundkraven. Företagen utmanas av konsumenterna att vara än mer lyhörda, personliga och effektiva i sin kommunikation.
Ricoh Europe har för undersökningen tagit fram en "Triple R"-betygskala där konsumenterna rankar hur varumärken/företag bygger kvalitetsrelationer med dem som konsumenter. De tre R:en återspeglar de tre steg undersökningen delats in i; Reach, Respond och Retain. Reach avser perioden innan köp och står för räckvidd, steg ett i kundresan. Respond avser det andra steget, själva köpet, och står för gensvar. Retain avser perioden efter köp och står för behålla, hur företag behåller kunden. Triple R.

Av verksamma konsumentvarumärken i Europa har dessa valts ut som vinnare i alla tre steg:
1. PayPal 11. Walt Disney
2. Yamaha Motor 12. BMW Group
3. Amazon.com 13. H&M
4. Apple 14. Marks & Spencer
5. Samsung Electronics 15. Nokia
6. Adidas 16. Carrefour
7. eBay 17. Philips
8. Microsoft 18. Pandora
9. Alphabet (Google) 19. Siemens
10. Sony 20. Facebook

Undersökningen visar också att 57 procent av konsumenterna är villiga att spendera mer på varumärken som gör att de känner sig värdefulla, vilket ytterligare betonar behovet av att företag kommunicerar med sina kunder på ett mer skräddarsytt sätt.

– Konsumenterna ser de varumärken som i undersökningen fått betyget Triple R som de högst rankade när det gäller att tillhandahålla snabb och skräddarsydd service. Behovet av optimerade interna processer och rätt teknik är helt nödvändigt för att kunna ge kunderna vad de vill ha. Undersökningen vi beställt visar att 57 procent av konsumenterna skulle spendera mer på varumärken som får dem att känna sig som högt värderade kunder. Detta förtydligar det faktum att affärstillväxt är intimt förknippat med att underlätta för interaktion och se till att konsumenter känner sig uppskattade, säger David Mills, CEO, Ricoh Europe.

Konsumenter vill att företag omvärderar var under en köpprocess de ägnar mest uppmärksamhet åt deras behov. 50 procent anser att företag bryr sig mest om sina kunder innan köp. 59 procent anser att företag tenderar att bara bry sig om sina pengar och inte nivån på vilken kundservice de tillhandahåller. 70 procent skulle föredra att företagen fokuserade mer på deras behov under och efter ett köp.

– Framgång i den digitala tidsåldern är beroende av att företag använder rätt digitala lösningar för att komma närmare kunden. Tidskrävande processer måste automatiseras så att medarbetare kan fokusera på uppgifter som ökar kundnöjdheten. Det är positivt för både företagen och dess kunder, och det driver en lönsam tillväxt. Rätt teknik tillsammans med skräddarsydda digitala processer är de mest kraftfulla verktygen för att tillfredsställa och behålla dagens konsumenter, fortsätter Mills.

Mer information om undersökningen finns här: http://thoughtleadership.ricoh-europe.com/se/triple-r/.

ANMÄRKNING:
En undersökning som inkluderar 3 600 konsumenter i 23 länder i Europa och Sydafrika har genomförts av det oberoende analysföretaget Censuswide på uppdrag av Ricoh Europe. Undersökningen har genomförts med kvantitativa och kvalitativa analysprocesser för att ge insikt i hur konsumenter vill att varumärken/företag ska interagera med dem i alla steg av köpprocessen/kundresan. Ricoh ger de varumärken som de europeiska konsumenterna har värderat högst i alla tre steg statusen "Triple R”.

  • Reach (räckvidd)enligt konsumenterna själva är tillgång till tredjepartsrecensioner och utskick med produktrekommendationer vid ett köpbehov högst värderat
  • Respond (gensvar)när konsumenter bryr sig mest om pris och valuta för pengarna, är öppenhet kring kostnader, villkor och en snabb och enkel köpsprocess viktigt
  • Retain (behålla)enligt konsumenterna själva uppskattar de mest användarvänliga lojalitetsprogram, incitament att handla igen och snabba svar på frågor

| Om Ricoh |

Ricoh är en ledande leverantör av integrerade digitala tjänster samt utskrifts- och bildlösningar utformade för att stödja den digitala omvandlingen av arbetsplatser och arbetsytor samt optimera företagsprestanda.

Med huvudkontor i Tokyo når Ricohs globala verksamhet kunder i cirka 200 länder och regioner, stödd av förvärvad kunskap, teknologi och organisatorisk kapacitet som har utvecklats under dess 85-åriga historia. Under det finansiella året som avslutades i mars 2023 hade Ricoh-koncernen en global försäljning på 2 134 miljarder yen (cirka 16,0 miljarder USD). 

Det är Ricohs uppdrag och vision att stärka individer att finna uppfyllelse genom arbete, genom att förstå och omvandla hur människor arbetar, så att vi kan frigöra deras potential och kreativitet för att förverkliga en hållbar framtid.

Ricoh Sverige AB har huvudkontor i Solna, Stockholm och egna kontor i Göteborg och Malmö. Ricoh Sverige har dessutom ett omfattande nät av servicepartner, IT-partner och återförsäljare över hela landet.

För mer information, vänligen besök www.ricoh-europe.com alternativt www.ricoh.se

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alla rättigheter förbehållna. Alla refererade produktnamn är varumärken som tillhör respektive företag.

Kontakt med media: Ricoh Europe PLC
Charlotte Fernandez 
E-post: media@ricoh-europe.com