Cookiepolicy

Ricoh använder datainsamlingsverktyg som cookies för att ge dig en bättre upplevelse när du använder denna webbplats. Du kan ta reda på hur du ändrar dessa inställningar och få mer information om cookies här.

Misslyckad innovation kan slå ut en tredjedel av de europeiska små och medelstora företagen redan i slutet av 2020

  • En undersökning utfärdad av Ricoh Europe avslöjar viktiga fokusområden för att lyckas – kunder, kultur och teknik
  • 59 % är inte redo för den digitala disruption som sker inom sin bransch

Ricoh Europe, London, 09 oktober 2018 – Europas små och medelstora företag (SMB) riskerar att bli offer för digital disruption då regelverkskrav och ekonomiska förändringar fundamentalt förändrar den marknad de verkar inom. 3 300 tillfrågade företagsledare inom SMB, från 23 länder, säger att de kommer att gå i konkurs redan 2020 om de inte lyckas utveckla sig i samma takt som dessa förändringar sker, enligt ny forskning som beställts av Ricoh Europe.

56 % försöker öka vinsten och 54 % vill utöka sin verksamhet vilket gör att små och medelstora företag måste vara redo att utmana traditionella antaganden om tillväxt. Även om 92 % känner till effekterna av digital disruption i sin sektor, är 59 % ännu inte i ett läge där de kan dra nytta av fördelarna. Dessutom förutspår en fjärdedel att de inom de kommande två åren inte kommer att kunna reagera tillräckligt snabbt på ändrade myndighetskrav och 20 % på växande automation.

David Mills, CEO på Ricoh Europe, säger: ”Även om forskningen är något av en väckarklocka, är den goda nyheten att företagsledarna är väl medvetna om förändringen som sker inom sitt respektive marknadsområde och om behovet av att förnya sig. Det är dags att agera proaktivt och fronta disruptionen. Alla verksamheter som missbedömer hur de ska anpassa sina processer och strategier riskerar att lämna framtiden åt slumpen.”

Undersökningen avslöjar tre nyckelområden där små och medelstora företag borde lägga fokus på att addera teknik:

  1. SMB måste bygga närmare kundrelationer genom att använda teknik som gör det lättare att informera om produkt- och serviceutveckling – 54 % medger att de behöver utveckla sina nuvarande kundrelationer.
  2. Små och medelstora företag måste använda smartare arbetsplatsteknik för att omforma processer, förbättra agiliteten och effektivisera – 74 % av företagsledarna säger att tekniken ökar förmågan att innovera.
  3. Små och medelstora företag måste nyttja den fulla potentialen hos begåvade individer genom att använda teknik som bemyndigar anställda och utveckla ett kreativt tänkande – 42 % vill uppmuntra säkra platser där man kan experimentera och testa att idéerna fungerar.
Damià Belles som arbetar i IT-teamet på modedesignföretaget Happy Punt, en Ricoh-kund med huvudkontor i Spanien och Portugal, har sett hur företagets syn på innovation utvecklats.

”Traditionellt sett har vi gjort små förändringar för att förbättra vårt arbete”, säger Belles. ”Men nu tittar vi på mer omfattande och meningsfulla sätt att innovera. Kunskap är avgörande, och för att hålla oss uppdaterade om ny teknik i branschen utvecklar vi ständigt våra relationer med andra företag och universitet. Detta har lett till en av de mest spännande perioderna i vår historia – samarbetet med ett företag som gör att vi kan använda nanoteknik i våra tyger”.

Mills avslutar: ”Vi arbetar med små och medelstora företag i hela Europa som redan inser fördelarna med att se på innovation med nya ögon. Oavsett om det gäller effektivisering av verksamheten för att kunna produktlansera på halva tiden, att använda molntjänster för att påskynda processer eller att testa nya sätt att stärka relationerna med kunder och anställda, utjämnar de mer innovationsbenägna företagen spelplanen gentemot sina större konkurrenter.”

|About Ricoh|

Ricoh is empowering digital workplaces using innovative technologies and services enabling individuals to work smarter. For more than 80 years, Ricoh has been driving innovation and is a leading provider of document management solutions, IT services, commercial and industrial printing, digital cameras, and industrial systems.

Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in approximately 200 countries and regions. In the financial year ended March 2018, Ricoh Group had worldwide sales of 2,063 billion yen (approx. 19.4 billion USD).

For further information, please visit www.ricoh.se

För ytterligare information, kontakta: 
Rikard Lenander,
Marketing Director,
Ricoh Sverige AB
Tel: 08-734 33 00,
E-post: rikard.lenander@ricoh.se

Hemsida: www.ricoh.se
Följ oss på Facebook: www.facebook.com/Ricoh.Sverige.ABwww.facebook.com/ricoheurope
Följ oss på Twitter: www.twitter.com/ricoheurope
Registrera dig på Ricohs mediacenter på: www.ricoh-europe.com/press