Hur kommer ditt arbete att se ut om fem år?
31.03.2017

Hur kommer ditt arbete att se ut om fem år?

world of change
Av David Mills, CEO, Ricoh Europe
Teknik som är lättillgänglig för den stora massan revolutionerar branschen för finansiella tjänster, additiv tillverkning (3D) håller på att förändra produktutvecklingsindustrin helt och hållet, och de första självkörande bilarna förväntas på våra vägar redan 2020. Teknikutveckling driver förändringar i snabb takt – och det gäller även våra arbetssätt.
Arbeta i en värld som förändras
I en ny undersökning som har utförts på uppdrag av Ricoh avslöjas att Europas arbetskraft förväntar sig att det är digitalisering och automatisering som kommer att påverkar mest i år. Framsteg inom teknik, som artificiell intelligens och analyser av stora datamängder (big data) kommer att förändra både våra affärsmodeller och våra roller. Inom marknadsföring och ekonomi kan snabba dataanalyser hitta insikter som tidigare inte var möjligt. Inom logistiken kan autonoma leveranskedjor och intelligenta varulager fördela lagerhållning efter efterfrågan. Samtidigt ersätter ledande återförsäljare budbilar med obemannade drönare. Ingen kan förneka att vi befinner oss i en värld full av förändring.

Medarbetare tror att digitaliseringen kommer att påverka våra arbetssätt mer än politik och ekonomisk osäkerhet och instabilitet. Många oroar sig för om deras kompetens kommer att vara relevant om fem år. Men snarare än att känna sig hotade ser 95 % av Europas anställda förändring som något positivt. 61 % vill ha teknik på arbetsplatsen för att förbättra produktiviteten, förenkla processer och för att få hjälp med att ta välgrundade beslut.
Tekniken står i centrum
Tillväxt kännetecknas av nytänkande. Med digitaliseringen i centrum i våra arbetsliv, är det viktigt att ny teknik fokuserar på att möjliggöra för anställda att göra sitt bästa. Vi kan förvänta oss att digitaliseringen kommer att påverka våra arbetssätt radikalt på tre olika plan:
  1. Hur vi samarbetar. Anslutningsmöjligheter är avgörande för innovation, särskilt eftersom team och arbetsgrupper blir alltmer globala. Kognitiva whiteboards gör det möjligt för globalt spridda teammedlemmar att tillsammans bygga idéer i virtuella mötesrum. Med artificiell intelligens och röstigenkänning i styrelserummen förbättrar vi vår förmåga att fatta välgrundade beslut snabbt. Videokonferenssystem kommer att vara självklara inom de närmaste åren. Att prata med en kollega på andra sidan jordklotet kommer att vara lika enkelt som att luta sig över skrivbordet för att prata med någon på kontoret.
  2. Automatisering av vardagssysslor. Detta görs redan av moderna framstående organisationer. Vi kan förvänta oss att back-office-processer kommer att vara automatiserade som standard om fem år. Dokumentintensiva arbetsuppgifter kommer att förändras från att vara pappersbaserade till en mer produktiv och kostnadseffektiv elektronisk hantering. Det ger en tydlig överblick över inkommande och utgående resurser och användare får mer tid till att fokusera på verksamhetens huvudmål.
  3. Mobila on-demand-tjänster en självklarhet. Att förbättra servicen för digitalt kunniga medarbetare och kunder genom att kombinera enkel användning och kraftfull teknik kommer att vara högsta prioritet för många företag det kommande året. Med mobila enheter allt mer allmänt förekommande ser vi en enorm tillväxt i tillämpningar som syftar till att förenkla användarupplevelsen. Mobil utskrift, till exempel, gör det möjligt att skriva ut var som helst, från vilken enhet som helst, med valfri skrivare. Allt detta utan stationär dator eller USB.
Företagsledare som vill vara framgångsrika om fem år måste ha en tydlig strategisk tanke för att få ut så mycket som möjligt av innovativ ny teknik. Viktigast av allt, de måste anstränga sig för att ge sina anställda de verktyg de behöver för att vara mer flexibla, effektiva och kreativa med sin tid. Att sätta människan i centrum för förändring tillåter dem att göra det mesta av de möjligheter digitaliseringen skapar.

Mer information finns här http://thoughtleadership.ricoh-europe.com/se/world-of-change/.

| Om Ricoh |

Ricoh är en ledande leverantör av integrerade digitala tjänster samt utskrifts- och bildlösningar utformade för att stödja den digitala omvandlingen av arbetsplatser och arbetsytor samt optimera företagsprestanda.

Med huvudkontor i Tokyo når Ricohs globala verksamhet kunder i cirka 200 länder och regioner, stödd av förvärvad kunskap, teknologi och organisatorisk kapacitet som har utvecklats under dess 85-åriga historia. Under det finansiella året som avslutades i mars 2023 hade Ricoh-koncernen en global försäljning på 2 134 miljarder yen (cirka 16,0 miljarder USD). 

Det är Ricohs uppdrag och vision att stärka individer att finna uppfyllelse genom arbete, genom att förstå och omvandla hur människor arbetar, så att vi kan frigöra deras potential och kreativitet för att förverkliga en hållbar framtid.

Ricoh Sverige AB har huvudkontor i Solna, Stockholm och egna kontor i Göteborg och Malmö. Ricoh Sverige har dessutom ett omfattande nät av servicepartner, IT-partner och återförsäljare över hela landet.

För mer information, vänligen besök www.ricoh-europe.com alternativt www.ricoh.se

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alla rättigheter förbehållna. Alla refererade produktnamn är varumärken som tillhör respektive företag.

Kontakt med media: Ricoh Europe PLC
Charlotte Fernandez 
E-post: media@ricoh-europe.com