Hansaprint trycker Financial Times och International New York Times på världens första Ricoh Pro™ VC60000
10.06.2016

Hansaprint trycker Financial Times och International New York Times på världens första Ricoh Pro™ VC60000

10 juni 2016Hansaprint, ett ledande innovativt tryckeri i Finland, som ingår i TS-koncernen, var 2014 de första i världen att köpa Ricohs nya inkjet-system Pro VC60000 för löpande bana. I dag trycker man två av världens mest prestigefulla dagstidningar.
De finska utgåvorna av Financial Times (FT) och International New York Times (INYT) trycks i dag av Hansaprint i Turenki, Finland. – När alla bitar väl var på plats kunde vi börja trycka tidningarna i Finland och vi är glada över den positiva feedback vi fått från beställarna. De tycker att det nya systemet fungerar perfekt, säger Jukka Saariluoma, Business Unit Director på Hansaprint.

Peter Slaughter, produktionschef på Financial Times, tror att den tryckta utgåvan av tidningen kommer att förbli en stark kraft och berättar att de nya utdelningstider som möjliggjorts av att tidningen nu trycks med digitalpressar har fallit i god jord. Läsarna kan nu ha tidningen i sin hand redan kl. 7 på morgonen.

Hansaprint trycker Financial Times och International New York Times på världens första Ricoh Pro™ VC60000
Hansaprint trycker Financial Times och International New York Times på världens första Ricoh Pro™ VC60000

Davy Drieghe, distributionschef på International New York Times, betonar hur viktigt det är för en tryckt tidning att ha en pålitlig distribution. Just detta – att läsarna får sitt exemplar av International New York Times i tid – är en av de största fördelarna med att trycka tidningen digitalt.

– Dessa positiva utlåtanden är ett bevis på den höga kvaliteten hos Pro VC60000. Hansaprint erbjuder en mängd olika lösningar och tjänster och Pro VC60000 har hjälpt dem att utöka sin produktportfölj ytterligare. Tryckpressens mångsidighet, prestanda och enhetliga tryckkvalitet, till och med på Financial Times berömda laxrosa 45-gramspapper, gör att den kan användas för en mängd olika tillämpningar, inklusive tryck av dagstidningar, säger Tommy Segelberg, Nordic Operations Director för Ricoh PPBG.

Vid Hansaprints anläggning i Turenki trycks Financial Times och International New York Times för distribution i Finland. En del av upplagan säljs i butik och en del distribueras till hotell och företag som Finnair. Tidningarna trycks under kvällen och natten så att läsarna kan få sitt rykande färska exemplar lagom till morgonkaffet.
En förutsägelse som slog in
När tryckpressen installerades sade Saariluoma följande:
– Jag tror att det kommer gagna våra kunder från dag ett, i och med att vi får högre tryckkvalitet och ett större utbud av substrat med den här maskinen. Men i långa loppet är den största vinsten för oss och våra slutanvändare möjligheten att producera nya innovativa produkter som vi inte har kunnat producera förut.

Detta var en förutsägelse som slagit in för Hansaprint, som idag har en omsättning på 60 miljoner euro och 250 anställda. Investeringen i Pro VC60000 visade sig vara så framgångsrik att man inom kort köpte in ytterligare en digitalpress.
Med sina två Pro VC60000-pressar trycker Hansaprint dessutom material till lojalitetsprogram, DR-utskick, kontoutdrag och böcker, och Saariluoma förutser att en betydande mängd av sådant som idag tryck med offset och laser framöver kommer att tryckas med inkjet.

| Om Ricoh |

Ricoh är en ledande leverantör av integrerade digitala tjänster samt utskrifts- och bildlösningar utformade för att stödja den digitala omvandlingen av arbetsplatser och arbetsytor samt optimera företagsprestanda.

Med huvudkontor i Tokyo når Ricohs globala verksamhet kunder i cirka 200 länder och regioner, stödd av förvärvad kunskap, teknologi och organisatorisk kapacitet som har utvecklats under dess 85-åriga historia. Under det finansiella året som avslutades i mars 2023 hade Ricoh-koncernen en global försäljning på 2 134 miljarder yen (cirka 16,0 miljarder USD). 

Det är Ricohs uppdrag och vision att stärka individer att finna uppfyllelse genom arbete, genom att förstå och omvandla hur människor arbetar, så att vi kan frigöra deras potential och kreativitet för att förverkliga en hållbar framtid.

Ricoh Sverige AB har huvudkontor i Solna, Stockholm och egna kontor i Göteborg och Malmö. Ricoh Sverige har dessutom ett omfattande nät av servicepartner, IT-partner och återförsäljare över hela landet.

För mer information, vänligen besök www.ricoh-europe.com alternativt www.ricoh.se

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alla rättigheter förbehållna. Alla refererade produktnamn är varumärken som tillhör respektive företag.

Kontakt med media: Ricoh Europe PLC
Charlotte Fernandez 
E-post: media@ricoh-europe.com