How Gen Zs ‘always-on’ mindset will reshape the world of work
25.09.2015

Generation Z:s medfödda inställning kommer att förändra arbetslivet

Av David Mills, CEO, Ricoh Europe
Ricoh Stockholm 25 september 2015 – Samtidigt som de yngsta fortfarande föds är de äldsta i Generation Z nu 19 år och på väg att lämna skoltiden bakom sig och ge sig ut i arbetslivet. De är ivriga ungdomar som har det digitala med sig från födseln och en unik inställning till arbetslivet.

Ny forskning om en arbetsplats med fyra generationer som utförts av Coleman Parkes och som Ricoh Europe har sponsrat kartlägger hur Generation Z kommer att påverka näringslivet och hur väl förberedda företag och organisationer är för att anpassa sin verksamhet till fyra väldigt olika generationer under ett och samma tak. Resultaten överraskar.

Generation Z är väl medvetna om att avgränsningen mellan arbetsliv och privatliv är suddig. Arbete är en inställning, ett tankesätt för dem, inte bara en rad uppgifter som ska utföras eller mål som ska uppnås. Och med konstant tillgång till e-post och de senaste samarbetsplattformarna är det många som aldrig kopplar ner.

Diskussionen kring den konstant uppkopplade arbetsstyrkan har fokuserat kring vilken teknik som krävs – avgränsning mellan privata enheter och arbetsenheter blir allt mer ovanlig – den mentala biten har uppmärksammats väldigt lite.
En arbetsstyrka med fyra generationer
Höjd pensionsålder och bättre hälsa på den äldre befolkningen gör att många i Baby boom-generationen fortfarande arbetar. Vissa av dem har till och med tio eller fler arbetsföra år framför sig, samtidigt som tre yngre generationer formar sina karriärer. Generation X tar nu över ledarskaps- och chefspositionerna, Millennials klättrar på karriärstegen och Generation Z, de ivriga banbrytarna, lämnar utbildningssystemet för att anta arbetslivet. Undersökningen visar att över 65 procent håller med om att det finns fundamentala skillnader i hur olika generationer arbetar. Att se till att dessa grupper kan arbeta effektivt tillsammans och förse dem med rätt förutsättningar för att lyckas i sina yrkesroller är en utmaning för hela näringslivet.
Det handlar om inställning
Inställningen till att alltid vara uppkopplad är mer eller mindre självklar i Generation Z. De är digitala infödingar som inte imponeras av teknik på samma sätt som äldre generationer. De har växt upp med internet och de behärskar informations- och kommunikationstekniken vilket återspeglas i deras attityd mot olika arbeten och arbetsgivare.

Det vittnar deras beslut och tankar kring framtida yrkesval om. Tre gånger så många i Generation Z lockas av företag som erbjuder teknik som underlättar för människor att vara effektiva, jämfört med äldre generationer. Det är kanske inte så förvånande men det belyser att företag som vill attrahera och behålla unga talanger inte har något val. De måste implementera den teknik Generation Z förväntar sig – äldre system kommer inte att tolereras.

Generation Z har höga förväntningar på sin egen inverkan på arbetsplatsen. De flesta av dem tror att de kommer att bidra med nya arbetssätt, teknikkompetens, smarta idéer och nytänkande. Undersökningsresultaten visar att företag och organisationer som redan kämpar med Millennials står inför stora utmaningar om de misslyckas med att anta nya sätt att arbeta som passar alla fyra generationer.

Ytterst intressant är det att det är Millennials som är de mest ivriga och optimistiska angående teknikens potential, mer än Generation Z. Det visar kanske att Generation Z är immuna mot teknikens originalitet eftersom de har matats med den sedan födseln. De är vana vid att tekniken driver både deras privata och sociala liv, och de använder främst just den i sin kommunikation – och de förväntar sig att de kan göra likadant på jobbet.

Företag och organisationer måste tillägna sig den här inställningen till teknik, och hela konceptet beträffande arbetssätt för att kunna dela Generation Z:s inställning till att alltid vara uppkopplad. Det kommer att vara avgörande för att kunna ta till sig digitaliseringen, förbättra rörligheten, och anta nya samarbetsplattformer för hela företaget.

| Om Ricoh |

Ricoh är en ledande leverantör av integrerade digitala tjänster samt utskrifts- och bildlösningar utformade för att stödja den digitala omvandlingen av arbetsplatser och arbetsytor samt optimera företagsprestanda.

Med huvudkontor i Tokyo når Ricohs globala verksamhet kunder i cirka 200 länder och regioner, stödd av förvärvad kunskap, teknologi och organisatorisk kapacitet som har utvecklats under dess 85-åriga historia. Under det finansiella året som avslutades i mars 2023 hade Ricoh-koncernen en global försäljning på 2 134 miljarder yen (cirka 16,0 miljarder USD). 

Det är Ricohs uppdrag och vision att stärka individer att finna uppfyllelse genom arbete, genom att förstå och omvandla hur människor arbetar, så att vi kan frigöra deras potential och kreativitet för att förverkliga en hållbar framtid.

Ricoh Sverige AB har huvudkontor i Solna, Stockholm och egna kontor i Göteborg och Malmö. Ricoh Sverige har dessutom ett omfattande nät av servicepartner, IT-partner och återförsäljare över hela landet.

För mer information, vänligen besök www.ricoh-europe.com alternativt www.ricoh.se

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alla rättigheter förbehållna. Alla refererade produktnamn är varumärken som tillhör respektive företag.

Kontakt med media: Ricoh Europe PLC
Charlotte Fernandez 
E-post: media@ricoh-europe.com