Avskaffa administrationen: Både företag och medarbetare är angelägna om att automatisera vardagliga processer, men oron för att störa verksamhetskritiska system bromsar förändringen
- Företagsledare är medvetna om att det går långsamt att införa lösningar för automatisering av processer och anger det som den största tekniska frustrationen bland medarbetarna
- Nästan en tredjedel av medarbetarna (32%) har för närvarande inte tillgång till teknik för automatisering av processer, trots att de vill ha det
- En fjärdedel av medarbetarna säger att de skulle trivas bättre på jobbet om de hade rätt teknik för att frigöra tid för mer givande arbete
Ricoh Europe, London, 3.e oktober 2024 – Ny forskning från Ricoh Europe visar att både beslutsfattare och medarbetare är angelägna om att automatisera arbetsflöden för att förbättra produktiviteten och arbetstillfredsställelsen, men implementeringen av dessa system hindras av oro för att störa verksamhetskritiska moment mitt under pågående arbete.
Undersökningen genomfördes av Opinion Matters på uppdrag av Ricoh Europe och omfattade 7 000 medarbetare och 1 800 beslutsfattare i hela Europa*. Undersökningen visar att det finns ett stort intresse bland medarbetarna för automatisering av processer på arbetsplatsen, och nästan en tredjedel av medarbetarna (32%) uppger att de för närvarande inte har tillgång till teknik för automatisering av processer, trots att de vill ha det. Företagsledarna bekräftar sina medarbetares entusiasm för automatisering och nämner det långsamma införandet av automatiserade lösningar som den största tekniska frustrationen bland sina medarbetare .
Undersökningen visar dock att oro bland företagsledare kan hindra implementeringen av teknik för automatisering av processer. Företagsledarna oroar sig främst för verksamhetens kontinuitet och 30% säger att de behöver vägledning för att bättre förstå vilka system som kan integreras och extraheras i arbetsflöden utan avbrott. Denna försiktighet är förståelig, med tanke på de potentiellt katastrofala konsekvenserna för resultatet om implementeringen går fel.
Samtidigt håller över hälften av företagsledarna (55%) med om att IT-investeringar ofta görs isolerat, utan att man fullt ut beaktar dess inverkan. Detta leder till att ledningen känner oro inför möjligheten att implementera teknik för automatisering och dess potentiella inverkan på andra viktiga processer.
Att slippa tråkiga arbetsuppgifter handlar inte bara om att öka medarbetarnas produktivitet, det är också en nyckelfaktor för att främja medarbetarnas tillfredsställelse och arbetsglädje. På frågan om vilka faktorer som skulle öka deras tillfredsställelse på jobbet svarade en fjärdedel av medarbetarna att rätt teknik skulle frigöra tid för mer givande arbete. Ytterligare 21% av medarbetarna sa också att bättre mjukvaruteknik, inklusive lösningar för automatisering, skulle göra dem mindre benägna att överväga att lämna sin nuvarande roll under de kommande 12 månaderna, vilket visar den verkliga inverkan som tekniken kan ha för att behålla medarbetare.
Nicola Downing, CEO, Ricoh Europe: ”I en tid då allt fler medarbetare känner sig apatiska kan teknik för automatisering av processer spela en viktig roll för att hjälpa medarbetarna att känna sig tillfredsställda, genom att minska den tid som läggs på tråkiga uppgifter och göra det möjligt för dem att fokusera på mer givande och kreativt arbete. Jag vet dock att ledningen har all anledning att vara försiktig med att störa verksamhetskritiska system, med tanke på konsekvenserna om saker och ting går fel. Genom att samarbeta med en pålitlig digital expert som erbjuder beprövad teknisk expertis och rätt team kan företag tryggt anamma automatisering och dra nytta av dess fördelar med minimala störningar.”
| Om Ricoh |
Ricoh är en ledande leverantör av integrerade digitala tjänster samt utskrifts- och bildlösningar utformade för att stödja den digitala omvandlingen av arbetsplatser och arbetsytor samt optimera företagsprestanda.
Med huvudkontor i Tokyo når Ricohs globala verksamhet kunder i cirka 200 länder och regioner, stödd av förvärvad kunskap, teknologi och organisatorisk kapacitet som har utvecklats under dess 85-åriga historia. Under det finansiella året som avslutades i mars 2024 hade Ricoh-koncernen en global försäljning på 2 348 miljarder yen (ca 15,5 miljarder USD).
Det är Ricohs uppdrag och vision att ge människor möjlighet att förverkliga sig själva genom arbete genom att förstå och förändra hur människor arbetar så att vi kan frigöra deras potential och kreativitet för att förverkliga en hållbar framtid.
För mer information, vänligen besök www.ricoh-europe.com alternativt www.ricoh.se
© 2024 RICOH COMPANY, LTD. Alla rättigheter förbehållna. Alla refererade produktnamn är varumärken som tillhör respektive företag.
Mediakontakt:
Ricoh Europe PLC
Charlotte Fernandez
E-mail: media@ricoh-europe.com
Homepage: www.ricoh-europe.com
Följ oss på X: www.twitter.com/ricoheurope
Följ oss på LinkedIn: www.linkedin.com/company/ricoh-sverige-ab
Följ oss på Youtube: www.youtube.com/ricoheurope