Europeiska medelstora företag går årligen miste om 433 miljarder euro
12.09.2016

Europeiska medelstora företag går årligen miste om 433 miljarder euro

Ricoh Sverige, Stockholm, 12 september 2016
Ett europeiskt medelstort företag går miste om 5,77 miljoner euro1 i intäkter, årligen, på grund av olika tillväxtbarriärer. Och med 75 000 medelstora företag i Europa blir den totala summan företagen tillsammans går miste om; 433 miljarder euro. Nästan lika mycket som Sveriges årliga BNP som 2015 var 437 miljarder euro. Detta avslöjas i en ny undersökning som Coleman Parkes Research har utfört på uppdrag av Ricoh Europe.
Samtidigt som dessa enorma intäkter går förlorade siktar Europas medelstora företag på stor tillväxt. Nästan 40 procent planerar att sälja aktier till allmänheten inom en snar framtid, och 21 procent planerar att förvärva andra företag eller gå samman med konkurrenter för att öka sin konkurrenskraft.

Trots att de är enormt ambitiösa rapporterar 93 procent av de medelstora företagen att de upplever att det finns barriärer som hindrar dem från att nå sin fulla potential. De tre största hindren för tillväxt anses vara att följa komplexa och kostsamma regleringar, svårigheter att locka till sig de bästa talangerna samt inköp och finansiering av rätt teknik för att stödja sina ambitioner.   

– De medelstora företagen i Europa står inför likartade utmaningar, oberoende av i vilket land de arbetar och inom vilken sektor. Stora strukturella och beteendemässiga utmaningar som måste åtgärdas i varje enskilt företag, och nationell företagspolitik. Vi borde faktiskt fira prestationerna de medelstora företagen i Europa har lyckats med. De växer och skapar arbetstillfällen. Men vi måste inse att mer stöd från regering och industri skulle göra en enorm skillnad för hur denna fantastiska, men ofta förbisedda, grupp av företag presterar, säger Jyoti Banerjee, medgrundare av M-Institute, som representerar medelstora företag.

Enligt undersökningen har 30 procent av medelstora företag ännu inte tillämpat några digitala lösningar som skulle göra det möjligt för dem att skala upp och bli stora – vilket är avgörande för att få tillgång till några av de intäkter de går miste om varje år.

– De flesta statliga stöd går till små företag, och de stora företagen kan vanligtvis ta hand om sig själva på grund av deras stora omfattning. Medelstora företag känner sig ofta som det försummade mellanbarnet av det europeiska näringslivet. 433 miljarder euro är häpnadsväckande mycket pengar för medelstora företag, och för den europeiska ekonomin i sin helhet, att gå miste om. Digitala lösningar som e-fakturering och kontorsautomation stödjer tillväxt genom att kassaflödesprocesser, fakturering och kundkommunikation blir billigare och effektivare. Vi anser att det är dags för de medelstora företagen att prioritera innovation och se till att deras verksamheter är anpassningsbara. Det enklaste sättet att göra det är genom att effektivisera processer som gör det möjligt att övervinna de olika utmaningar som de står inför, säger David Mills, CEO, Ricoh Europe.

Mer information om undersökningen finns här. 
http://thoughtleadership.ricoh-europe.com/se/middle-child-syndrome/
Obs! Definitionen för ett medelstort företag som används i den här undersökningen är ett företag med 50-500 anställda, och med intäkter mellan 2,5 och 100 miljoner £.
[1] Växelkurs: 1.00GBP = 1.19EUR, xe.com, 3 augusti 2016

| Om Ricoh |

Ricoh är en ledande leverantör av integrerade digitala tjänster samt utskrifts- och bildlösningar utformade för att stödja den digitala omvandlingen av arbetsplatser och arbetsytor samt optimera företagsprestanda.

Med huvudkontor i Tokyo når Ricohs globala verksamhet kunder i cirka 200 länder och regioner, stödd av förvärvad kunskap, teknologi och organisatorisk kapacitet som har utvecklats under dess 85-åriga historia. Under det finansiella året som avslutades i mars 2023 hade Ricoh-koncernen en global försäljning på 2 134 miljarder yen (cirka 16,0 miljarder USD). 

Det är Ricohs uppdrag och vision att stärka individer att finna uppfyllelse genom arbete, genom att förstå och omvandla hur människor arbetar, så att vi kan frigöra deras potential och kreativitet för att förverkliga en hållbar framtid.

Ricoh Sverige AB har huvudkontor i Solna, Stockholm och egna kontor i Göteborg och Malmö. Ricoh Sverige har dessutom ett omfattande nät av servicepartner, IT-partner och återförsäljare över hela landet.

För mer information, vänligen besök www.ricoh-europe.com alternativt www.ricoh.se

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alla rättigheter förbehållna. Alla refererade produktnamn är varumärken som tillhör respektive företag.

Kontakt med media: Ricoh Europe PLC
Charlotte Fernandez 
E-post: media@ricoh-europe.com