Dåliga förberedelser för EU:s digitala inre marknad gör att nio av tio företag riskerar att gå miste om miljarder
04.11.2015

Dåliga förberedelser för EU:s digitala inre marknad gör att nio av tio företag riskerar att gå miste om miljarder

Awareness and preparation for the Digital Single Market must increase, says Ricoh Europe, as majority of European businesses plan to expand across the continent by 2020
Stockholm 4 november 2015
En ny undersökning som Coleman Parkes har genomfört på uppdrag av Ricoh Europe avslöjar att majoriteten företag i Europa inte är redo för EU:s digitala inre marknad. Nio av tio europeiska företag saknar en plan för den digitala inre marknaden, som är tänkt att bli den mest revolutionerande regleringen på mycket länge. Företag riskerar att gå miste om en marknad värd 415 miljarder euro per år när Europa avvecklar nationella hinder för transaktioner på internet. Endast hälften (51 procent) av alla företag har hört talas om EU:s förslag till en digital inre marknad som ska realiseras i slutet av 2016. Planen för den digitala inre marknaden innebär att nationella hinder tas bort för transaktioner som sker på internet. Produkter, tjänster och innehåll ska vara tillgängliga för alla till samma pris överallt i hela Europa. EU-kommissionen förutspår att implementeringen kommer att skapa hundratusentals nya arbetstillfällen och generera ungefär 415 miljarder euro i ökad tillväxt per år.

Medvetenheten är som lägst i Norden med endast 28 procent, därefter kommer Belgien och Luxemburg med 29 procent och Portugal med 30 procent enligt undersökningen som tillfrågar 1 360 företagsledare från hela EU.

    #    Procent företag som är medvetna om EU:s digitala inre marknad    #    Procent företag som inte är redo för den digitala inre marknaden
    1.Italien    70%    1.Polen    97%
    -Frankrike    70%    2.Frankrike    95%
    2.Spanien    65%    -Tyskland    95%
    3.Tyskland    61%    3.Belgien / Luxenburg    94%
    4.Storbritannien    57%    4.Storbritannien     92%
    5.Polen    47%    -Spanien    92%
    -Österrike    47%    -Portugal    92%
    6.Ungern    46%    5.Ungern    91%
    7.Nederländerna     43%    6.Italien    91%
    8.Portugal    30%    7.Norden    90%
    9.Belgien / Luxenburg    29%    8.Österrike    88%
    10.Norden    28%    9.Nederländerna    86%

De låga nivåerna av medvetenhet och bristen på förberedelser är särskilt oroande med tanke på att endast sju procent av EU:s små och medelstora företag säljer över nationsgränserna i dagsläget. Det är en siffra som måste öka om den europeiska ekonomin ska kunna blomstra. De flesta europeiska företag (65 procent) säger att de har för avsikt att expandera till andra länder i Europa under de kommande fem åren. Om de inte tillägnar sig den digitala inre marknaden är det osannolikt att dessa ambitiösa tillväxtplaner kan förverkligas. Österrike, Ungern och Norden är de områden där flest företag har planer på att expandera utanför det egna landet till 2020.

De flesta tillfrågade anser att en digital inre marknad skulle vara fördelaktigt. Den viktigaste fördelen uppges vara ökat antal europeiska kunder (56 procent av de tillfrågade), men även möjligheten att få tillgång till nya marknader ses som positivt (52 procent), samt ökad intern effektivitet i den egna verksamheten (44 procent).

24 procent av de tillfrågade företagsledarna anser att det inte kommer att bli några fördelar till följd av en digital inre marknad. Och många oroas över hur det kommer att påverka deras verksamhet. 40 procent av företagsledarna hävdar att de inte är redo för den ökade konkurrens en digital inre marknad kommer att medföra, medan 37 procent är rädda för kostnadskonsekvenser och 34 procent anser att de saknar resurser för att kapitalisera på möjligheten. En tredjedel tror att det kommer att bli mer reglering, bara för sakens skull.
Förväntade fördelar Förväntade nackdelar
Ökat antal EU-kunder    56%Ökad konkurrens    42%
Färre hinder att anta nya marknader    52%Komplexare IT-krav    41%
Större intäkter    52%MOMS-hinder    36%
Högre lönsamhet    50%Osäkerhet kring gränsöverskridande dataskydd    34%
Minskade driftskostnader    48%Höga investeringskrav för lansering på nya marknader    34%
Snabbare lansering av nya produkter/tjänster    47%Pressade produkt- och tjänstepriser    32%
Effektivare interna processer och system    44%Brist på tydliga gränsöverskridande e-handelsregler    29%

– Hittills har företagsledare inte förstått vilken enorm påverkan den kommande digitala inre marknaden kommer få på deras verksamheter. Det är oroväckande att så många chefer inte känner någon omedelbar press att förbereda sina företag och organisationer för Europas övergång till en alltmer digitalt baserad ekonomi, säger David Mills, CEO, Ricoh Europe.

En orsak till företagens bristande intresse för den digitala inre marknaden kan vara en oro för det egna landets digitala styrka. Endast nio procent av de europeiska företagsledarna anser att det egna landet är "mycket starkt" gällande digital teknik, kompetens och infrastruktur. Nästan två tredjedelar av företagsledarna i Norden anser att deras länder är digitalt starka, men det krymper till en femtedel hos polska och spanska företagsledare, och endast 15 procent hos de franska och italienska. Enligt ett nytt index för digital ekonomi och digitalt samhälle som utarbetats av Europeiska kommissionen rangordnas Danmark, Sverige och Finland som de tre mest digitalt aktiverade länderna av EU:s 28 medlemsstater. Polen, Italien och Spanien ligger i den nedre halvan.

– Genom att effektivisera, digitalisera och standardisera sina processer nu kan insiktsfulla europeiska företag utveckla en tydlig konkurrensfördel. Det är ett nödvändigt steg för att Europa ska kunna skapa inhemska digitala storföretag som kan konkurrera på den globala arenan som traditionellt dominerats av amerikanska och alltmer kinesiska företag, avslutar David Mills.

Mer information finns på www.ricoh-europe.com/thoughtleadership/se/

| Om Ricoh |

Ricoh är en ledande leverantör av integrerade digitala tjänster samt utskrifts- och bildlösningar utformade för att stödja den digitala omvandlingen av arbetsplatser och arbetsytor samt optimera företagsprestanda.

Med huvudkontor i Tokyo når Ricohs globala verksamhet kunder i cirka 200 länder och regioner, stödd av förvärvad kunskap, teknologi och organisatorisk kapacitet som har utvecklats under dess 85-åriga historia. Under det finansiella året som avslutades i mars 2023 hade Ricoh-koncernen en global försäljning på 2 134 miljarder yen (cirka 16,0 miljarder USD). 

Det är Ricohs uppdrag och vision att stärka individer att finna uppfyllelse genom arbete, genom att förstå och omvandla hur människor arbetar, så att vi kan frigöra deras potential och kreativitet för att förverkliga en hållbar framtid.

Ricoh Sverige AB har huvudkontor i Solna, Stockholm och egna kontor i Göteborg och Malmö. Ricoh Sverige har dessutom ett omfattande nät av servicepartner, IT-partner och återförsäljare över hela landet.

För mer information, vänligen besök www.ricoh-europe.com alternativt www.ricoh.se

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alla rättigheter förbehållna. Alla refererade produktnamn är varumärken som tillhör respektive företag.

Kontakt med media: Ricoh Europe PLC
Charlotte Fernandez 
E-post: media@ricoh-europe.com