Collision or collaboration as Gen Z joins workforce?
07.09.2015

Konflikt eller samverkan när Generation Z ska in på arbetsmarknaden?

Företag som redan kämpar med Millennials står inför stora utmaningar om de misslyckas med att anta nya sätt att arbeta
Ricoh, Stockholm 7 september 2015 – Enligt en ny undersökning som Ricoh Europe sponsrat anser fler än hälften (52 procent) av alla arbetstagare att deras arbetsgivare misslyckas med att tillgodose olika generationers krav på arbetsplatsen. Resultaten pekar på en kollisionskurs när den fjärde generationen – Generation Z – intar arbetsmarknaden.

Men vad vill och vad förväntar sig Generation Z (de som i dag är nitton år eller yngre) egentligen? Förtjänar de etiketten som överdrivet krävande och teknikkunniga individer som hoppar mellan olika skärmar och ständigt är på jakt efter omedelbar tillfredsställelse? Resultaten från undersökning med över 3 300 deltagare från alla fyra generationer, spridda över 22 länder i Europa, mellanöstern och Afrika, visar på ett bestämt ”nej”.

Generation Z är unik. De har formats och uppfostrats av individualistiska Generation X-föräldrar, hört historier från sina far- och morföräldrar från Baby boom-generationen och sett Millennials göra misstag och nå framgångar. Kombinerar man det med deras aptit för allt som är digitalt betyder det att de har en stabil grund att stå på för att själva kunna prestera och utbilda andra i ett ständigt utvecklande och krävande näringsliv.

De goda nyheterna är att majoriteten (88 procent) av alla arbetstagare från undersökningen anser att en personalstyrka med varierande ålder är en tillgång för ett företag. Samtidigt avslöjar samma undersökning en viktig utmaning som arbetsledare måste övervinna. Över en tredjedel (35 procent) av de äldre arbetstagarna förväntar sig ökade spänningar när Generation Z kliver in på arbetsmarknaden. Samtidigt som en ny våg av teknikdrivna förändringar snart intar arbetsplatserna kommer behovet av att skapa en arbetsmiljö som möjliggör och uppmuntrar till harmoni och produktivitet över generationsgränserna vara avgörande.

– Precis som digitaliseringen öppnar Generation Z upp en mängd möjligheter för alla typer av företag. Endast sju procent av alla SMF (små till medelstora företag) är i dag verksamma över EU:s gränser*. Men när Generation Z når ledande befattningar kommer de att vara ytterst lämpliga för att driva gränsöverskridande verksamheter och säkerställa att de konkurrerar på en enda regional marknad. Även större organisationer kommer att kunna dra nytta av detta. Den erfarenhet och affärskunskap Generation Z kommer att förvärva i framtiden, tillsammans med deras uppfostran av konstant uppkoppling och digitalt samarbete kommer att göra dem till agila inspiratörer för större företag. Samtidigt kommer Generation Z:s konstanta efterfrågan på innovation på arbetsplatsen – där en ständig ström av ny innovativ teknik, produkter och processer är norm – att vara en viktig möjliggörare för vertikala marknadsaktörer som arbetar för en globalisering, säger David Mills, CEO på Ricoh Europe.

Undersökningen visar också att 65 procent av de svarande håller med om att det finns fundamentala skillnader i hur olika generationer arbetar. De tydligaste skillnaderna kommer fram i deras respektive attityder, förväntningar och arbetssätt. Personliga möten är fortfarande det mest omtyckta sättet att kommunicera på i alla grupper men minskar i de yngre generationerna. Preferensen för personliga möten sjunker från 77 procent bland Baby boom-generationen till 58 procent bland Generation Z. Samtidigt är det 73 procent av Generation Z som tror att deras framtida arbetsgivare kommer att anpassa arbete och arbetsplats efter deras behov, till skillnad från 48 procent av de övriga tre generationerna.

– Det är ingen tvekan om att Generation Z är på väg in på arbetsmarknaden och företag måste anpassa sig snabbt för att möta deras förväntningar. Att försöka pressa medarbetare – speciellt Generation Z – till traditionella arbetssätt och tvinga dem att använda samma gamla verktyg kommer inte att fungera. Det är ofta människorna som gör den största skillnaden för en organisation och de mest framgångsrika företagen kommer att bli de som kan stärka och engagera alla generationer i arbetsstyrkan – från de mest erfarna till de unga stjärnskotten, avslutar David Mills.

Mer information finns här.  

*http://im.ft-static.com/content/images/fc5b30b4-ef4c-11e4-87dc-00144feab7de.pdf

| Om Ricoh |

Ricoh är en ledande leverantör av integrerade digitala tjänster samt utskrifts- och bildlösningar utformade för att stödja den digitala omvandlingen av arbetsplatser och arbetsytor samt optimera företagsprestanda.

Med huvudkontor i Tokyo når Ricohs globala verksamhet kunder i cirka 200 länder och regioner, stödd av förvärvad kunskap, teknologi och organisatorisk kapacitet som har utvecklats under dess 85-åriga historia. Under det finansiella året som avslutades i mars 2023 hade Ricoh-koncernen en global försäljning på 2 134 miljarder yen (cirka 16,0 miljarder USD). 

Det är Ricohs uppdrag och vision att stärka individer att finna uppfyllelse genom arbete, genom att förstå och omvandla hur människor arbetar, så att vi kan frigöra deras potential och kreativitet för att förverkliga en hållbar framtid.

Ricoh Sverige AB har huvudkontor i Solna, Stockholm och egna kontor i Göteborg och Malmö. Ricoh Sverige har dessutom ett omfattande nät av servicepartner, IT-partner och återförsäljare över hela landet.

För mer information, vänligen besök www.ricoh-europe.com alternativt www.ricoh.se

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alla rättigheter förbehållna. Alla refererade produktnamn är varumärken som tillhör respektive företag.

Kontakt med media: Ricoh Europe PLC
Charlotte Fernandez 
E-post: media@ricoh-europe.com