Why Baby Boomers are the backbone of the 4G Workplace
08.10.2015

Baby Boom-generationen utgör ryggraden

Av Javier-Diez-Aguirre, Vice President, Corporate Marketing, Ricoh Europe
Ricoh, Stockholm 13 oktober 2015 – De nyaste och mest glänsande produkterna får den största uppmärksamheten. Det kan vi marknadsförare skriva under på. Detsamma gäller arbetsstyrkan med flera generationer. Uppmärksamheten riktas till Generation Z, de som idag är 19 år eller yngre. Samtidigt som Generation Z:s förväntningar tvingar företagsledare att fundera över hur hela arbetsstyrkan inte bara kan samexistera utan också samarbeta effektivt (vilket de bör), intar Baby Boom-generationen en ny position.

Baby Boom-generationen visar styrka från erfarenhet, omfattande kunskap och exponering från årtionden av marknads- och affärsdrivna förändringar. Nu är de 51 år eller äldre och många har höga tjänster på större företag. Som beslutsfattare har de rätt position att både identifiera och förutse; hinder, möjligheter och fallgropar – och samtidigt ha kunskap om hur dessa ska hanteras på bästa sätt.

Deras omfattande kompetens och verksamhetskunnande både erkänns och respekteras av yngre grupper. Men det är allmänt känt att Baby Boomers är de minst tekniskt sinnade av de fyra generationerna som nu finns i arbetslivet. Forskningen som vi på Ricoh Europe beställt angående 4 generationer på arbetsplatsen hittade en hel del bevis för den uppfattningen. De är de minst benägna att använda e-post eller ringa någon för att kommunicera på jobbet. Det är endast 12 procent av dem som föredrar att kommunicera via e-post. Jämfört med 24 procent av Generation X (nu i åldrarna 35 till 50 år).

Intressant nog är Baby Boom-generationens prioriteringar också annorlunda. Vissa är i slutet av sin karriär och andra har drygt ett decennium kvar i arbetslivet. Baby Boom-generationen är mer bekymrad över sitt jobbs framtid än faktorer som företagsförmåner, ett attraktivt kontor eller en känsla av att göra skillnad. Faktum är att undersökningen visar att anställningstrygghet är den faktor flertalet värderar högst. Det är vad som håller dem kvar på deras företag. Jämfört med de andra generationerna värdesätter Baby Boom-generationen också en hög grad av självstyre framför en hög lön.

Det innebär att i en tid av aldrig tidigare skådad teknikledd förändring är Baby Boom-generationen väl lämpad att säkerställa stabilitet samtidigt som nya initiativ välkomnas. Det är också absolut nödvändigt för en verksamhets framgång med digitalisering och automatisering. I detta avseende är de portvakter från den analoga till den digitala tidsåldern.

Baby Boomers är ryggraden på arbetsplatsen med fyra generationer – och deras roll är bred. Den erfarenhet de har är ovärderlig. Inte minst när det gäller att bedöma konsekvenserna av att införa subtila eller radikala förändringar för att driva verksamheten framåt.

Uppgiften för företagen nu, är att anta verkligt inkluderande och tillgängliga interna plattformar. Där erfarenheter och idéer kan delas på ett ögonblick. Det skapar en positiv grogrund för effektivare samarbete mellan alla generationer. Samtidigt som man lägger grunden för nya och innovativa sätt att arbeta.

| Om Ricoh |

Ricoh är en ledande leverantör av integrerade digitala tjänster samt utskrifts- och bildlösningar utformade för att stödja den digitala omvandlingen av arbetsplatser och arbetsytor samt optimera företagsprestanda.

Med huvudkontor i Tokyo når Ricohs globala verksamhet kunder i cirka 200 länder och regioner, stödd av förvärvad kunskap, teknologi och organisatorisk kapacitet som har utvecklats under dess 85-åriga historia. Under det finansiella året som avslutades i mars 2023 hade Ricoh-koncernen en global försäljning på 2 134 miljarder yen (cirka 16,0 miljarder USD). 

Det är Ricohs uppdrag och vision att stärka individer att finna uppfyllelse genom arbete, genom att förstå och omvandla hur människor arbetar, så att vi kan frigöra deras potential och kreativitet för att förverkliga en hållbar framtid.

Ricoh Sverige AB har huvudkontor i Solna, Stockholm och egna kontor i Göteborg och Malmö. Ricoh Sverige har dessutom ett omfattande nät av servicepartner, IT-partner och återförsäljare över hela landet.

För mer information, vänligen besök www.ricoh-europe.com alternativt www.ricoh.se

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alla rättigheter förbehållna. Alla refererade produktnamn är varumärken som tillhör respektive företag.

Kontakt med media: Ricoh Europe PLC
Charlotte Fernandez 
E-post: media@ricoh-europe.com