Agilitet avgörande för små och medelstora företags överlevnad – enligt hälften av företagarna kommer de annars inte att existera 2023
14.02.2018

Agilitet avgörande för små och medelstora företags överlevnad – enligt hälften av företagarna kommer de annars inte att existera 2023

Teknikdriven produktivitet och innovation ses som en avgörande faktor för bestående framgång

Ricoh Europe, London, 14:e februari 2018 – Att utveckla sin agilitet är högsta prioritet för de SMB-företagare i Europa som vill dra nytta av en digital arbetsplats. Enligt en ny undersökning framtagen av Ricoh Europe, säger en majoritet (86 %) av de 1 608 SMB-företagare som deltog i undersökningen, att de aktivt fokuserar på att förbättra sitt företags agilitet under 2018.

Hälften av respondenterna (51 %) kommer specifikt att introducera ny teknologi för att snabbare kunna agera på nya trender och möjligheter, medan 52 % anser att de kommer att misslyckas i sina affärer inom fem år om de inte uppdaterar sin arbetsplatsteknik.

SMB-företagarna prioriterar helt klart teknologi som riktar sig till de anställdas huvudsakliga behov. De anser att den största positiva inverkan på deras företag kommer att ligga inom automation (72 %), dataanalys (64 %), dokumenthantering (62 %) och videokonferenser (56 %).

Javier Diez-Aguirre, VP Corporate Marketing, Ricoh Europe säger: “Små och medelstora företag på den europeiska marknaden är mycket ambitiösa. Som ett resultat av utmanande marknadsvillkor är företagsledarna med rätta ivriga för att tidigt kunna identifiera nya möjligheter och få största möjliga utdelning. De är medvetna om att de måste vara fortsatt agila för att kunna kapitalisera på förändringar inom marknaden och värdera vilken roll teknologin spelar i detta. Det är tydligt att agilitet står högt på agendan för SMB-företagen och att företagsledarna inte ser det som en fråga enbart för större konkurrenter.”

Produktivitets- och innovationsvinster som beror på smartare arbetsplatsteknologi anses vara en avgörande framgångsfaktor. 70 % av de tillfrågade anser att teknologi är det viktigaste för företagets tillväxt, vilket ger en indikation på att det finns en stark tilltro på värdet av en arbetsplats med digitala styrkor.

Diez-Aguirre tillägger: “SMB-företagare låter sig inte luras av all upphaussad teknologi såsom virtuell verklighet och blockkedjor. I stället prioriterar de, klokt nog, att investera i de verktyg som kommer ge en verklig och positiv inverkan på sista raden. För de företagare som ännu inte tänkt på detta är det hög tid att fundera över hur teknologi kan underlätta för alla anställda att arbeta snabbare och smartare, och på så sätt göra verksamheten mer agil. Om de inte gör det kan de snart upptäcka att de står utanför marknadens fortsatta utveckling och därmed riskerar att gå under”.

Läs mer på http://thoughtleadership.ricoh-europe.com/se/.

| Om Ricoh |

Ricoh är en ledande leverantör av integrerade digitala tjänster samt utskrifts- och bildlösningar utformade för att stödja den digitala omvandlingen av arbetsplatser och arbetsytor samt optimera företagsprestanda.

Med huvudkontor i Tokyo når Ricohs globala verksamhet kunder i cirka 200 länder och regioner, stödd av förvärvad kunskap, teknologi och organisatorisk kapacitet som har utvecklats under dess 85-åriga historia. Under det finansiella året som avslutades i mars 2023 hade Ricoh-koncernen en global försäljning på 2 134 miljarder yen (cirka 16,0 miljarder USD). 

Det är Ricohs uppdrag och vision att stärka individer att finna uppfyllelse genom arbete, genom att förstå och omvandla hur människor arbetar, så att vi kan frigöra deras potential och kreativitet för att förverkliga en hållbar framtid.

Ricoh Sverige AB har huvudkontor i Solna, Stockholm och egna kontor i Göteborg och Malmö. Ricoh Sverige har dessutom ett omfattande nät av servicepartner, IT-partner och återförsäljare över hela landet.

För mer information, vänligen besök www.ricoh-europe.com alternativt www.ricoh.se

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alla rättigheter förbehållna. Alla refererade produktnamn är varumärken som tillhör respektive företag.

Kontakt med media: Ricoh Europe PLC
Charlotte Fernandez 
E-post: media@ricoh-europe.com