Tre av fyra små och medelstora företag använder 3D teknik under mitten av 2020 talet
12.09.2018

Tre av fyra små och medelstora företag använder 3D-teknik under mitten av 2020-talet

Små och medelstora företag använder nya utskriftsteknologier för att minska kostnaderna och få en intern produktutveckling

Ricoh Europe, London, 12:e september 2018 – Europas små och medelstora företag (SMB:er) anser att 3D-teknik är avgörande i jakten på reducerade kostnader och att förbättra sin agilitet. Enligt ny forskning utförd av Ricoh Europe, säger 44 % av de 2 370 tillfrågade SMB-ledarna i 23 länder att de redan har investerat i 3D-teknik. Ytterligare 30 % planerar att investera inom de kommande två åren.

Medvetna om att kunna skapa mer med mindre, planerar 70 % att använda 3D-utskrifter till att utforska nya tillverkningsstrategier och tekniker. 56 % planerar att använda teknologin till att minska lagerhanterings-, frakt- och materialkostnader genom att skriva ut produkter till kunder efter behov. För att snabbt kunna anpassa och experimentera med produkter efter kundkrav som kontinuerligt ändras, planerar även 80 % av SMB:erna att införliva 3D-teknik i deras produktutvecklingscykler.
David Mills, CEO för Ricoh Europe, säger: ”Nya sätt att skriva ut skapar en marknad på lika villkor för små och medelstora företag. Genom att hjälpa till att minska produktions- och utvecklingsproblem, använder sig smarta organisationer av 3D-teknik för att eliminera några av de grundläggande hinder de ofta stöter på inom försörjningskedjan eller i konkurrensen med större marknadsledande företag. Detta är avgörande för alla företag som försöker växa och bli en starkare aktör på marknaden.”
Vinningen i att investera i ny utskriftsteknologi, såsom 3D-teknik, är redan mätbar. 69 % av SMB:erna säger att utskrifter spelar en grundläggande roll i deras möjlighet att kapitalisera på nya affärsmöjligheter. Dessutom anser 65 % att nya typer av utskriftsteknologier hjälper deras organisation att övervinna kund- och leverantörsproblem, och 71 % säger att ny utskriftsteknologi hjälper till att göra verksamheten smidigare.
Mills tillägger: ”3D-utskrifter, eller additiv tillverkning som vi säger på Ricoh, reducerar den mängd material som behövs i produkttillverkningen eftersom spillet minskar – perfekt för miljömedvetna företag. När fler och fler SMB:er övergår till 3D-teknik och andra typer av utskriftsteknologier för att nischa sig på marknaden, kommer de företag som väljer att inte göra det riskera att hamna på efterkälken.”

Läs mer påhttp://thoughtleadership.ricoh-europe.com/se.

| Om Ricoh |

Ricoh är en ledande leverantör av integrerade digitala tjänster samt utskrifts- och bildlösningar utformade för att stödja den digitala omvandlingen av arbetsplatser och arbetsytor samt optimera företagsprestanda.

Med huvudkontor i Tokyo når Ricohs globala verksamhet kunder i cirka 200 länder och regioner, stödd av förvärvad kunskap, teknologi och organisatorisk kapacitet som har utvecklats under dess 85-åriga historia. Under det finansiella året som avslutades i mars 2023 hade Ricoh-koncernen en global försäljning på 2 134 miljarder yen (cirka 16,0 miljarder USD). 

Det är Ricohs uppdrag och vision att stärka individer att finna uppfyllelse genom arbete, genom att förstå och omvandla hur människor arbetar, så att vi kan frigöra deras potential och kreativitet för att förverkliga en hållbar framtid.

Ricoh Sverige AB har huvudkontor i Solna, Stockholm och egna kontor i Göteborg och Malmö. Ricoh Sverige har dessutom ett omfattande nät av servicepartner, IT-partner och återförsäljare över hela landet.

För mer information, vänligen besök www.ricoh-europe.com alternativt www.ricoh.se

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alla rättigheter förbehållna. Alla refererade produktnamn är varumärken som tillhör respektive företag.

Kontakt med media: Ricoh Europe PLC
Charlotte Fernandez 
E-post: media@ricoh-europe.com