Europeiska företag lämnar arbetstagarna i sticket i det teknologiska kunskapsracet
Mer än två tredjedelar av de anställda önskar få mer utbildning i digitala tekniker från sina arbetsgivare
Ricoh Europe, London, 03 oktober 2017 – Enligt en undersökning på uppdrag av Ricoh Europe vill europeiska arbetstagare använda en mer innovativ digital teknik i sitt arbete men erkänner att de saknar kunskap om hur de kan använda den effektivt.
Nästan 40 % av de 3 600 arbetstagare som deltog i undersökningen säger att avsaknaden av kunskap förhindrar ny teknologi att vara till nytta. 67 % vill att arbetsgivaren ska lägga mer krut på utbildning medan endast 27 % anser att deras företag investerar tillräckligt mycket på det.
Daniel Scandurra, Director IT Infrastructure Services, Ricoh Sverige AB säger: ”Det är en stor hype i Europa just nu vad gäller digitala möjligheter och den inverkan det har på produktiviteten. Medan AI och automation omvandlar sättet som vi arbetar på, kommer bristen på utbildning att drastiskt minska avkastningen på investerat kapital. Företag måste tänka på personen som ska använda den nya tekniken. Att ett företag lägger mycket pengar på infrastruktur kommer inte hjälpa dem om de inte uppmuntrar sina anställda att utvecklas och skaffa sig rätt kunskaper”.
Talande nog anser 34 % av arbetsgivarna, att de fortfarande inte känner att de har rätt utrustning för att använda de vanligaste mjukvaru- och hårdvarulösningarna på rätt sätt – såsom Microsoft Office, multifunktionsskrivare och datorer – för att inte tala om nyare teknologier som komplex processautomation.
Dessutom oroar man sig över den växande generationsklyftan. 70 % instämmer i att yngre medarbetare har bättre förutsättningar för att arbeta med olika nya teknologier. Det resulterar i att 33 % oroar sig för att de snart kommer att stå utan jobb.
Daniel tillägger: ”Trots rubriker om att robotar kommer att ersätta människan ser europeiska arbetstagare teknologin som ett sätt att utföra arbete med högre värde, inte något som ska ersätta dem. Att förbättra arbetstagarnas självförtroende i att använda ny teknologi är dock ingen allomfattande process. För att lyckas med att göra arbetsplatsen digital behövs olika färdiga kunskaper och flera olika behov måste tillgodoses. Att få med sig och engagera arbetstagarna i varje steg är grundläggande.”
Mer information finns här.