7 av 10 företagsledare inom detaljhandeln säger att 3D-teknik ger gladare och mer nöjda kunder
08.08.2018

7 av 10 företagsledare inom detaljhandeln säger att 3D-teknik ger gladare och mer nöjda kunder

Efterfrågan på individualisering, bättre kvalitet och snabbare slutförande driver investeringar i nya utskriftteknologier 

Ricoh Europe, London, 8:e augusti 2018 – Att tillfredsställa konsumentefterfrågan på snabbt slutförande och anpassningsbarhet; en ny studie utförd på uppdrag av Ricoh Europe avslöjar den avgörande roll som företagsledare inom detaljhandeln ser att ny utskriftsteknologi spelar för att kunna uppnå konkurrenskraftiga fördelar. 73 % av de tillfrågade i studien anser att investeringar i 3D-teknik, även kallat additiv tillverkning, har en direkt inverkan på en högre kundnöjdhet.

Enligt undersökningen rapporterar 84 % av företagsledarna inom detaljhandeln en ökande kundefterfrågan på kortare leveranstider och 74 % säger att kunderna efterfrågar mer individanpassade produkter allt oftare. Med det i åtanke anser 68 % att nya utskriftsteknologier är nyckeln till differentiering för deras verksamhet.
David Mills, CEO för Ricoh Europe säger: ”I den mobila konsumentens tidsålder är det viktigare än någonsin att kunna leverera rätt produkt till kunden i rätt tid. Traditionella detaljhandlare står inför sina digitala konkurrenter att leverera produkter på beställning och att individualisera dem efter kundernas personliga önskemål. Butiker som tvingas slå igen är en allt mer vanlig syn, vilket gör att företagsledare inom detaljhandeln vänder sig till utskrifter för att utveckla sina konsumtionserfarenheter, mer effektivt kunna slutföra sina beställningar och att konkurrera om kundernas lojalitet.”
För att hålla sig à jour med kundernas ändrade preferenser planerar 68 % av de tillfrågade att investera i 3D-teknik inom de kommande två åren. 60 % anser uttryckligen att 3D-utskrifter kommer att göra deras produktframställning snabbare. Dessutom anser 73 % att nya utskriftteknologier kommer hjälpa dem att maximera nya marknadsmöjligheter.
Mills tillägger: ”Att kunna överbrygga luckan mellan digitala och fysiska objekt gör att nya teknologier såsom 3D-utskrifter förenklar sättet hur saker tillverkas, lagerhålls och levereras. När tillverkning på beställning lokaliseras mer och mer, kommer affärsuppgörelsernas karaktär ändras i takt med att varumärken lägger tryck på försäljning av ett obegränsat antal replicerbara 3D-produkter.”
Anm: Kvantitativ undersökning om åsikten hos 791 beslutsfattare inom detaljhandeln i Europa, beställd av Ricoh

| Om Ricoh |

Ricoh är en ledande leverantör av integrerade digitala tjänster samt utskrifts- och bildlösningar utformade för att stödja den digitala omvandlingen av arbetsplatser och arbetsytor samt optimera företagsprestanda.

Med huvudkontor i Tokyo når Ricohs globala verksamhet kunder i cirka 200 länder och regioner, stödd av förvärvad kunskap, teknologi och organisatorisk kapacitet som har utvecklats under dess 85-åriga historia. Under det finansiella året som avslutades i mars 2023 hade Ricoh-koncernen en global försäljning på 2 134 miljarder yen (cirka 16,0 miljarder USD). 

Det är Ricohs uppdrag och vision att stärka individer att finna uppfyllelse genom arbete, genom att förstå och omvandla hur människor arbetar, så att vi kan frigöra deras potential och kreativitet för att förverkliga en hållbar framtid.

Ricoh Sverige AB har huvudkontor i Solna, Stockholm och egna kontor i Göteborg och Malmö. Ricoh Sverige har dessutom ett omfattande nät av servicepartner, IT-partner och återförsäljare över hela landet.

För mer information, vänligen besök www.ricoh-europe.com alternativt www.ricoh.se

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alla rättigheter förbehållna. Alla refererade produktnamn är varumärken som tillhör respektive företag.

Kontakt med media: Ricoh Europe PLC
Charlotte Fernandez 
E-post: media@ricoh-europe.com