Varför flytta från ett traditionellt skrivbords- och rumsbokningssystem till en plattform för arbetsplatsupplevelser

På grund av övergången till mer distansarbete och en större tonvikt på balans mellan arbete och fritid förväntar sig medarbetarna nu flexibla, moderna och användarvänliga arbetsplatser som tillgodoser olika arbetsstilar och arbetstider.
För att möta dessa behov och öka tillfredsställelsen och produktiviteten måste organisationerna anpassa sin arbetsplatsstrategi och teknik och se bortom traditionella verktyg som skrivbords- och rumsbokning. Det innefattar att integrera arbetsplatslösningar som stöder kommunikation, samarbete och medarbetarnas övergripande välbefinnande.
I den här bloggen förklarar vi vad en applikation för upplevelse på arbetsplatsen är, hur den används av organisationer och varför du bör överväga att flytta från ditt system för bokning av skrivbord och rum till en plattform för upplevelse på arbetsplatsen.
Vad är en plattform för upplevelse på arbetsplatsen?
En applikation för arbetsplatsupplevelse är en digital plattform som är utformad för att förbättra den övergripande upplevelsen för medarbetare och besökare när de navigerar i kontorsmiljön. Den effektiviserar olika aspekter av en medarbetares upplevelse av arbetsplatsen genom att samla en sammanhängande uppsättning funktioner, egenskaper och processer på ett ställe. Det gör det möjligt för medarbetarna att planera sin dag på kontoret på ett effektivt sätt. Det fungerar också som ett centraliserat nav för fastighets-, IT- och HR-chefer för att få en rad insikter och analyser om kontorsanvändning och medarbetarnas beteende.
Vad är skillnaden mellan en plattform för upplevelser på arbetsplatsen och ett bokningssystem för skrivbord eller rum?
Dedikerade bokningssystem för skrivbord och rum är främst utformade för att hantera och reservera skrivbord, mötesrum och andra arbetsytor på ett kontor. De viktigaste funktionerna är att visa tillgänglighet i realtid, låta användare boka skrivbord eller rum och hantera bokningar. Även om de kan integreras med kalendrar och kommunikationsverktyg är deras omfattning i allmänhet begränsad till att göra reservationer.
Vissa applikationer för skrivbordsbokning eller rumsbokning kan ge grundläggande analyser av användningen av utrymmen, men de saknar vanligtvis omfattande kapacitet för datainsamling och analys.
Plattformar för arbetsplatsupplevelser kan däremot ta in data från hela arbetsplatsen, inklusive verktyg från tredje part, för att skapa en enhetlig bild av hur arbetsplatsen nyttjas. Med hjälp av dessa omfattande data kan plattformarna leverera tidsbesparande tjänster som avsevärt förbättrar medarbetarnas upplevelse. De är också mycket konfigurerbara.

Varför vänder sig företag och organisationer nu till plattformar för upplevelser på arbetsplatsen?
En nyligen genomförd Ricoh-studie utförd av Center for Economic Research visade att en tredjedel av de medarbetarna anser att deras lösning på arbetsplatsen hämmar deras produktivitet. 70% angav att de saknar tekniken för sömlöst samarbete. Medarbetare behöver anpassningsbara arbetsytor för att utföra sitt arbete väl. Organisationer kämpar dock ofta för att möta dessa förväntningar, vilket leder till missnöje och hög personalomsättning.

70% av medarbetarna angav att de saknar tekniken för sömlöst samarbete*

Bland de medarbetare som överväger att lämna sitt jobb under de kommande 12 månaderna, säger 1 av 3 att de skulle tänka om om de hade bättre flexibla arbetsvillkor*.
* Ricoh Europes undersökning 2024 om tillfredsställelse genom arbete
Vad göra härnäst?
Läs vår Inköpsguide för plattformar för upplevelser på arbetsplatsen för att lära dig mer och få användbara insikter som hjälper dig att välja rätt lösning för din organisation.


Lisa Topliss
Director Digital Workplace, Ricoh Europe