Mindre varumärken ”bryr sig mer” enligt konsumneterna i Ricohs senaste undersökning
22.06.2017

Mindre varumärken ”bryr sig mer” enligt konsumneterna i Ricohs senaste undersökning

Ricoh Sverige, Solna 22 juni 2017
De flesta europeiska konsumenter, 53 procent, anser att mindre företag bryr sig mer om sina kunders behov än större. Enligt undersökningen som beställts av teknikspecialisten Ricoh Europe är det bara en femtedel, 21 procent, som anser att större företag är mer tillmötesgående trots att de ofta har större resurser till sitt förfogande. Investeringar i digitala innovationer och integritetsavvägningar måste prioriteras för att ligga steget före.
Små och medelstora företag representerar 99 procent av alla företag i Europa enligt Europeiska kommissionen. Ricohs undersökning visar på stora möjligheter att bygga konsumentlojalitet genom bra kundservice. Men företag måste vara försiktiga så att de inte är alltför påträngande. 61 procent av konsumenterna i undersökningen säger att företag i alla storlekar borde vara mer transparenta gällande vilken kunddata de samlar in för att anpassa och rikta kommunikationen.

̶  Konsumenter har ett aldrig sinande, gränslöst stort val kring var de väljer att spendera sina pengar, och vissa företag lyckas med att få sina kunder att känna sig värdefulla. Små och medelstora företag går i rätt riktning, men de måste dra nytta av kvaliteten på sin kundservice för att konkurrera med större rivaler. Använda teknik för att förbättra svarshastigheten och effektiviteten, säger Javier Diez-Aguirre, Vice President, Corporate Marketing, CSR & Environment, Ricoh Europe.

En smart användning av teknik för att kommunicera med konsumenter är helt klart en stor fördel. 73 procent av respondenterna anser att de bästa företagen, oavsett storlek, är de som använder innovativ teknik. Det verkar dock som att mindre företag har en ganska lång resa kvar att göra.

̶  En annan undersökning vi beställde som specifikt granskade medelstora företag visade att endast 36 procent trodde att de hade förbättrat sin kundservice genom att använda digital teknik. Att investera i affärsintelligens för att anpassa och rikta kommunikationen och därigenom fånga konsumenternas lojalitet och en större andel av marknaden måste vara ett fokusområde för SMB-marknaden som är den europeiska ekonomins drivkraft, fortsätter Diez-Aguirre.

Mer information om våra undersökningar finns här: http://thoughtleadership.ricoh-europe.com/se/
| Anmärkning |
En undersökning som inkluderar 3 600 konsumenter i 23 länder i Europa plus Sydafrika har genomförts av det oberoende analysföretaget Censuswide på uppdrag av Ricoh Europe. Undersökningen har genomförts med kvantitativa och kvalitativa analysprocesser för att ge insikt i hur konsumenter vill att varumärken/företag ska interagera med dem i alla steg av köpprocessen/kundresan. Ricoh ger de varumärken som de europeiska konsumenterna har värderat högst i alla tre steg statusen "Triple R”.

| Om Ricoh |

Ricoh är en ledande leverantör av integrerade digitala tjänster samt utskrifts- och bildlösningar utformade för att stödja den digitala omvandlingen av arbetsplatser och arbetsytor samt optimera företagsprestanda.

Med huvudkontor i Tokyo når Ricohs globala verksamhet kunder i cirka 200 länder och regioner, stödd av förvärvad kunskap, teknologi och organisatorisk kapacitet som har utvecklats under dess 85-åriga historia. Under det finansiella året som avslutades i mars 2023 hade Ricoh-koncernen en global försäljning på 2 134 miljarder yen (cirka 16,0 miljarder USD). 

Det är Ricohs uppdrag och vision att stärka individer att finna uppfyllelse genom arbete, genom att förstå och omvandla hur människor arbetar, så att vi kan frigöra deras potential och kreativitet för att förverkliga en hållbar framtid.

Ricoh Sverige AB har huvudkontor i Solna, Stockholm och egna kontor i Göteborg och Malmö. Ricoh Sverige har dessutom ett omfattande nät av servicepartner, IT-partner och återförsäljare över hela landet.

För mer information, vänligen besök www.ricoh-europe.com alternativt www.ricoh.se

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Alla rättigheter förbehållna. Alla refererade produktnamn är varumärken som tillhör respektive företag.

Kontakt med media: Ricoh Europe PLC
Charlotte Fernandez 
E-post: media@ricoh-europe.com